Blick е един от първите заводи за pvc профили в България
Интервю с Александър Христов, мениджър в BLICK.
На какво ниво е българският производител на ПВЦ профили в сравнение с чуждите фирми?
Както и в другите сектори, конкуренцията е голяма, а българските производители не се ползват от никакви преференции и стимули. Но за всички нас е важно страната ни да развива собствено производство.
BLICK е един от първите заводи за PVC профили в България. И в някои отношения стана модел и учител в сектора. Нашата стратегия очевидно е успешна, тъй като се прилага на много места в бранша. Това ни радва, но мисля, че може да постигнем и още. На мнение съм, че заетите в сектора „Дограма” трябва да седят около една маса, да имат по добра комуникация и сътрудничество. Прозорецът не е само рамка или стъкло, а има много компоненти. Затова производители на профили, на обков, на стъклопакети, на системи за сигурност и т.н трябва регулярно да обменят информация, идеи и да изпреварват тенденциите на пазара. И така да допринасят за по-добро качество на средата на обитаване.
Покачването на енергийните разходи и програмите за енергийна ефективност например са важна тенденция. Затова и БЛИК инвестира в маркетингови дейности, в квалифициран персонал и в нови производства. Това е свързано с качествения растеж на предприятието ни – т.е по-активно да оказваме помощ на нашите клиенти с нови идеи, за да постигнем по-силни позиции на пазара.
С какво българската дограма се различава от чуждата?
Нашата страна има потенциала и условията да произвежда собствени системи – и специалисти, и база и мотивация. Сега, когато България вече е част от ЕС, ние може да покажем, че сме способни да произвеждаме продукти именно с европейско качество. Марката BLICK е със силна позиция на българския пазар. На първо място – това е първата българска марка за PVC системи, на второ – тя е създадена с основна идея да бъде конкурентна като цена, но и като качество на европейските марки.
В основата на успешното ни развитие лежи една проста тайна: качество – от изходните материали и въвеждането на напълно безотпадни екологични технологии до тясно сътрудничество с чуждестранните партньори. Примери: профилите BLICK отговарят на най-новите здравни норми и изисквания за безопасност на ЕС. Калциево-цинковият температурен стабилизатор, който се използва при производството, е напълно безвреден и неканцерогенен за разлика от обичайно използвания оловен оксид.Вложените суровини гарантират висока устойчивост на всевъзможни атмосферни влияния, а рецептурите на завода са съобразени с интензитета на слънчевото греене на нашите географски ширини.
Каква конкуренция от български производители има в сектора производството на профили за дограма?
Изкуство е в условията на силна конкуренция, когато пазарът изобилства от взаимозаменяеми продукти, да бъдеш търсен от клиента. Затова ние спазваме традицията да правим профилни системи за дограма с изключително високо качество.
За да бъде водещо едно предприятие, да създава качествен продукт, то трябва да прави инвестиции в иновации и технология. БЛИК е такова предприятие.
Именно затова сме на мнение, че конкуренцията в сектора, когато тя се свежда до ниво намаляване на цените, е в ущърб на клиентите. За ниска цена те могат да получат само ниско качество на продукта. Ние обаче не смятаме, че може да предлагаме некачествени системи за прозорци и врати на клиентите си.
Съвременните системи за прозорци са част от новото качество на живот – те изолират от външните температури, шума, запрашаването, трябва да са устойчиви на атмосферни влияния. Затова сме на мнение, че трябва да се сложи край на низходящата спирала по отношение на цените, така клиентът в крайна сметка губи, а не печели. Българският потребител все още страда от стремежа на някои фирми да произвеждат продукти на по-ниска цена на базата на нискокачествени и евтини материали. Надявам се, че това няма да продължи дълго.
Марката BLICK има амбиции да разширява пазара си зад граница?
В момента експортният ни дял е на доста добро ниво. В държави като Румъния, Сърбия, Македония и бившите Руските републики от години имаме добри позиции. Планираме да увеличим многократно оборота през следващите пет години. Целта ни е да обърнем специално внимание и на международните пазари, което означава засилване и на експортните ни възможности, на дистрибуторската и складовата ни мрежа. В момента правим два нови склада в западните ни съседки и мислим, че потенциалът за развитие е голям. Разбира се, има и някои трудности, но като цяло ще продължаваме да инвестираме нашето време и усилия за разширяване на присъствието ни на пазара. Нашите продукти се приемат много добре и са заслужили доверието на потребителят. Защото клиентите са тези, които в крайна сметка преценяват най-обективно.