Европейците за здравето: Вентилацията и достъпът на свеж въздух в помещенията са по-важни от упражненията
Без здравословен дом, няма здравословен живот. Свежият въздух и изобилието от дневна светлина вкъщи са двата изненадващи голмайстора в запитване до европейските граждани за това какво е най-важно за здравето им. Изводът е от новото проучване на VELUX Group – Healthy Homes Barometer (Барометър на здравословния дом).
Избягвайте цигарите. Правете упражнения. Приемайте богато количество плодове и зеленчуци. Годините обществено обсъждане по темата са запознали европейците с тези важни насоки за здравословния начин на живот. Въпреки че темата е отскоро в обществените дебати, европейците все пак са оценили, че живеенето в здравословен дом е от съществена важност.
Това е изненадващото заключение от ново проучване сред 12 000 европейци от 12 държави. Изследването е най-голямото, което е провеждано до сега по темата за нагласите и възгледите на европейците във връзка със здравословния дом.
Здравословният дом, или по-точно домът, който поддържа здравословен човешкия живот, бил изследван като част от списък с девет аспекта от ежедневието ни, които могат да ни направят повече или по-малко здрави. От деветте, вентилацията и достъпът на свеж въздух в дома се нареждат на второ място, а наличието на голямо количество дневна светлина в дома на четвърто. На първо място от нещата, за които трябва да се погрижим, ако желаем да бъдем здрави, е това, което всъщност правим най-често вкъщи – да спим добре през нощта. Отбягването на цигарите идва на шесто място, а редовните физически упражнения – на седмо.
Проучването е проведено от изследователския институт Wilke с цел да се постигне по-добро ниво на разбиране по въпроса какво мислят европейците за здравословния дом. Майкъл К. Расмусен, главен маркетинг директор на VELUX Group, е изненадан от резултата:
„Това е един много положителен резултат, подкрепен от научни факти. Това е огромен тласък на публичния дебат за здравословния дом, който досега е бил донякъде засенчен от всички други здравни дискусии“.
Като се има предвид състоянието на настоящия сграден фонд на Европа и нагласата на европейците, документирана в Барометър на здравословния дом 2015 г., европейците са може би твърде оптимистични по отношение на вътрешния климат у дома. Ново проучване на Института по Строителна физика Фраунхофер от 2014 г. показа, че 80 млн. европейци живеят в домове, които са влажни. Влажните домове имат нездравословен климат, който почти удвоява риска от развитие на астма. С други думи, ако европейците са по-наясно с това колко са нездравословни домовете им, те вероятно няма да са толкова толерантни.
Новото проучване показва също, че европейците неглижират проветряването в студените зимни месеци. Почти ¼ от всички европейци пренебрегват ежедневния обмен на въздуха в помещенията през зимата.
Освен това сушенето на дрехи на закрито е лош навик, от който европейците явно трудно могат да се отърсят. 65% от всички европейци сушат дрехи на закрито поне веднъж седмично, като по този начин увеличават риска от образуване на мухъл и влага. Значителен брой от европейците спят на полузатъмнена светлина, като по този начин намаляват качеството на съня си.
Амбицията на инициаторите на проучването Барометър на здравословния дом 2015 г. е европейците да живеят в здравословни домове. Оказва се, че ние хората имаме интуитивно разбиране за това колко е важна жизнената среда за здравето ни, но това не гарантира, че се държим съобразно с него. Има още какво да се направи, когато става въпрос за споделяне на знания за здравословния начин на живот.
Относно Барометър на здравословния дом
Барометър на здравословния дом е проучване на VELUX Group.
То се основава на основните констатации от общоевропейско изследване на нагласите и поведението на европейските граждани по отношение на домашния уют, потреблението на енергия и въздействието върху околната среда. Веднъж годишно промените в тези показатели ще се измерват и отчитат в публикация на Барометър на здравословния дом.
Методология
През октомври 2014 г. 12 000 европейци от Австрия, Белгия, Чешката република, Дания, Франция, Германия, Унгария, Италия, Холандия, Норвегия, Полша и Обединеното кралство отговориха на въпросник.
Дванадесетте страни представляват повече от 375 млн. европейци, отговарящи на над 70% от общото население на Европа. Участниците са представители на разнообразни по размери и географско местоположение локации.
Въпросникът и анализът са извършени от независими консултанти – Operate A/S и Wilke. Академичната консултация за Барометър на здравословния дом е предоставена от проф. д-р Бернд Вегенер, почетен д-р на Хумолдския Университет, Берлин.
За VELUX Group
VELUX Group създава по-добри условия за живот с дневна светлина и свеж въздух, проникващи през покрива. Продуктовата листа на VELUX съдържа широка гама покривни прозорци, както и решения за плоски покриви. Групата предлага и различни видове щори и сенници за слънчева защита, ролетни щори, инсталационни продукти и продукти за дистанционно управление. Групата VELUX, която има производствени предприятия в 11 страни и търговски компании в почти 40 страни, представлява една от най-силните марки в световната индустрия на строителни материали и нейните продукти се продават в повечето страни на света. На българския пазар компанията е представена от Велукс България ЕООД. Групата VELUX има около 10,000 служители и е собственост на VKR Holding A/S, акционерно дружество, изцяло притежавано от фондации и семейство. Фондации VELUX са благотворителна неправителствена организация, осигуряваща финансиране на научни, културни и социални проекти. Приходите на организацията се набират чрез собствени активи и посредством VKR Holding.
Повече информация за Velux можете да намерите на www.velux.com и www.velux.bg.