История на знаците и символите на входните врати

Susanne Junker

Знаците на гилдията са знаци със символи в смисъл на символични, изобразителни препратки към функция или услуга. Такива знаци могат да бъдат намерени до или над входните врати и витрините на магазини, работилници, ханове и пощи, особено в старите градове и исторически реконструираните градски квартали.

Примери за символи на гилдията:
– златен ботуш = обущар, кожарска работилница;
– златно геврече = пекарна;
– животни като агне, бик и т.н. = месар, касапин, кланица;
– лоза = лозар, търговец на вино, кръчма, в която се сервира алкохол;
– ключ = ключар, железар, работилница за метали;
– ножица = шивач, търговец на платове;
– часовник = часовникар, бижутер, бижутерска работилница;
– рог = пощенска станция.

Susanne Junker

Произход през Средновековието

Знаците водят началото си от ранното Средновековие и следователно от времето, когато сред населението е имало много голям дял неграмотни хора. Картинната комуникация е помагала за обозначаване както на дадена дейност, така и на професионална група. Сдружения и организации на занаятчии и търговци под формата на гилдии, камари или братства възникват през XI и XII в. в градове като Майнц и Вюрцбург. Знаците на гилдията са били използвани за идентифициране и разпознаване на подобни или сродни общности в друг град, в друг регион и дори в други страни, в които са попадали майсторите по време на пътуванията си. Така нареченият „Walz“ – по принцип сравним с днешния задължителен престой в чужбина по време на университетското обучение – е тема сама по себе си и тук няма да бъде разглеждана по-подробно.

Визуална комуникация

Строго погледнато, само символите на занаятчиите, организирани в гилдии, могат да бъдат определени като гилдийни символи, но визуалната система бързо е възприета от други професионални групи като ефективна форма на комуникация, така че тук обичаите се сливат. Гербове и случайни букви също са били включвани като инициали или са били изобразявани орнаменти и декоративни елементи. С течение на времето са създадени многобройни други, често изпълнени с въображение интерпретации на знаците, например с торти, чорапи, коктейлни чаши и голяма буква „М“ за американска верига заведения за обществено хранене.

Susanne Junker

Реклама, ретро, винтидж, лого

През 20-ти век табелите на гилдиите често са били считани за старомодни, поради което са били демонтирани и заменени с електрически неонови табели. Днес тези знаци се радват на ново признание. Те се реконструират, за да се запазят традициите, или се пресъздават игриво в духа на ретро и винтидж. Въпреки че подобни носталгични възстановки не са автентични знаци и противоречат на опазването на историческите паметници, те спомагат за предотвратяване на обезобразяването, причинено от неподходяща реклама, особено в историческите квартали.

Гилдийните и търговските знаци варират между Средновековието и настоящето като идентификация, суверенитет и търговски марки. Като визуална комуникация те са ранните предшественици на логата, тъй като въплъщават и корпоративния дизайн и корпоративната идентичност.

Снимки: Susanne Junker

Може да харесате още...