Изкуство със стъкло в контекста на архитектурата
В Лондон се появява нова забележителност. Тя се се извисява на цели 278 метра в самото сърце на града на „22 Bishopsgate“. Нейната най-отличителна особеност са стъклените козирки, направени от общо 149 цветни ламинати, проектирани от художника Александър Белещенко.
За да се отпечата точно неговия дизайн върху стъкло, е необходима прецизна техника за печат, а самото стъкло трябва да отговаря на високи технологични изисквания. Художникът, който живее в Англия, но има украински корени, открива тази техническа компетентност в Германия, където компанията Sedak в гр. Герстхофен произвежда защитно стъкло, отговарящо на изискванията както по отношение на точния печат, така и по отношение на качеството.
Появява се силен цветен контрапункт на хладната столична архитектура от стомана и стъкло. Когато се разхождате под стъклените покриви, вие се потапяте в радостно взаимодействие на цвят и светлина. Те са изпълнени със сини, жълти, оранжеви, червени и зелени геометрични фигури, понякога матови, понякога полупрозрачни.
Оживеният дизайн е подсилен от многото различни формати на стъклото. Те се различават по размер и форма: квадратен, трапецовиден, триъгълен, свободен. Няма два еднакви стъклени елемента, всеки е уникален, всеки е изключително произведение на изкуството.
Международно известният художник Александър Белещенко използва стъклото за създаване на идентичност с архитектурни акценти в продължение на много години. За “22 Bishopsgate” той е бил вдъхновен от традиционните гербове на търговските гилдии, които са били вездесъщи в (стария) Лондон. Той ги интерпретира по нов, абстрактен начин, като по този начин свързва модерното с историческото – явление, което е част от ежедневието в британския мегаполис.
Симбиозата на прозрачност и цвят.
Използването на стъкло за покриви изисква високи технически стандарти (например, поради опасност от счупване). Това, което прави стъклените елементи изключителни в този случай, е трайният цветен и прецизен печат, реализиран с керамичен дигитален процес с резолюция 1080 dpi. Това ниво на точност надхвърля обичайния стандарт – при печатна хартия нормата е 300 dpi. За четене на екран се използва резолюция 140 dpi.
Керамичните цветове имат особено стабилен тон и не избеляват дори при UV лъчение, което ги прави идеални за използване на открито.
Производството се оказва лесно за Белещенко: той изпраща своите файлове директно до стъклопреработвателната компания Sedak. Конструкцията на стъклото се състои от двуслойно защитно стъкло, изработено от 8 мм стъкло с ниско желязо (топлинно подсилено стъкло) с цифров печат. Произведени и отпечатани са изолирани стъкла. Всяко от тях е направено от два двойни ламината (6 мм подсилено стъкло). Те са пълни с аргон. Sedak доставя общо 149 ламината и 370 изолирани стъкла.
Изкуство и творби.
Александър Белещенко знае как да проектира и реализира мащабно изкуство в архитектурата. Въпреки това за него моментът, когато вижда произведението си инсталирано за първи път, е специален – при тези мащаби той няма възможност да провери цялостната си работа, преди тя да е завършена. Това прави тясното сътрудничество между художника и производителя на стъкло особено важно.
За да се създадат уникални произведения са необходими художествена визия, усещане за „голямата картина“, ноу-хау при работа със стъкло и технологии за обработка. Ако всичко се реализира перфектно, „виждате изкуството, а не техническото изпълнение“, каза Белещенко.