Как да изберем интериорна врата?
При ремонта или изграждането на собствени жилища много често възниква въпросът: какви интериорни врати да изберем? В момента асортиментът е огромен и изборът не е лесен.
За начало нека да се опитаме да ги класифицираме. Интериорните врати условно могат да бъдат разделени на категории:
– според цена и качество;
– според предназначение;
– според конструкция;
– според материала, от който са изработени;
– според броя крила;
– според формата на отвора на вратата;
– според формата на крилото.
От своя страна, категорията цена и качеството може да се раздели на три класа: премиум, бизнес и икономичен.
Според предназначението им, обикновено, се разделят на две групи: за сухи помещения и за помещения с висока влажност на въздуха.
Според конструкция – сгъваеми, плъзгащи се и ролетни.
Според материала, от който са изработени – стъклени, дървени, с фурнирно покритие, с покритие ламинат и пластмасови.
Според производителя – България, Китай, Турция, Италия и т. н.
Тази класификация може да продължи още много.Ще се спрем на основната класификация.
Като цяло вратите се състоят от: каса, крило, первази, праг, обков.
Касата – това е неподвижно „съоръжение“, направено от вертикални и хоризонтални профили. Или това е онази рамка, на която се закача вратата. Съвременните каси най-често се изработват от МДФ (пресовани под високо налягане фрагменти на дърво). Този материал се отличава с: повишена издръжливост, ниска цена в сравнение с масива, липса на феноли и почти не променя геометричните си параметри при излагане на влага.
Профилът на касата може да бъде най-разнообразна форма.
Крилото на вратата е „стражът на прага“, който затваря или отваря входа на помещението.
Апликациите са декоративни елементи, които скриват мястото на свързване между стената и касата. По форма и материал се отличават с голямо разнообразие.
Прагът е конструктивен елемент, предназначен за компенсиране на тримерно несъответствие на касата и на дебелината на стената. Изработва се в много различни форми.
Обковът са панти, дръжки, брави. Всичко това се избира според плана на собственика на къщата или апартамента.
Вероятно много хора предпочитат дървените врати, тъй като пластмасовите врати и вратите с покрития от изкуствени и синтетични материали се появиха сравнително по-късно на пазара. Но дървените врати имат заклет враг – влагата. Тук няма да помогне принципно нито лак, нито боя, нито импрегниране. Вратите, под въздействието на влагата, все пак ще променят малко или много своите геометрични параметри.
Днес се произвеждат врати от различни материали, обработени по различен начин и технология. Изработката на интериорните врати е предимно от ПДЧ, МДФ или ХДФ дървесен материал.
ПДЧ е на най-ниското стъпало от гледна точка на плътност и здравина, в сравнение с МДФ и ХДФ. За първи път този материал започва да се произвежда в Германия, около средата на минали век. Плоскостите от ПДЧ са много по-здрави в сравнение с обикновеното дърво, но не трябва да се използват за влажни помещения, тъй като се раздуват и разрушават.
МДФ-ът стои на второ място след ПДЧ-то по здравина. Производството му започва през 60-те години на XXвек. Методът на изработка прави МДФ плоскостите със средна плътност, заради високата температура и налягане, под което са пресовани дървесните частици.
ХДФ-ът е най-твърдият материал от трите. Технологията, по която се изработва, е същата като тази на МДФ-а, но усъвършенствана. Дървесните частици се пресоват при много по-голяма температура и налягане. Подходящ е за помещения, в които се образува влага, тъй като не се раздува и разрушава от нея, стига да не се мокри директно с вода.
В зависимост от бюджета, с който разполагаме, може да купим интериорни врати с различно качество на различни цени. Както дървесният материал има класове, така и покритието на вратите има различни диференциации. То може да бъде от фолио, лак, дървесен фурнир (естествен или имитация на дървесна кора) и др. От всички изброени до тук, най-висока е цената на вратите, покрити с естествен фурнир.
Разнообразието от материали за изработка на интериорни врати е много голямо. Това позволява да се задоволят нуждите и претенциите както на потребителите с големи възможности, така и на тези с ограничен бюджет.