Как да избираме врати и прозорци

Кризата отказа много хора от подобренията в жилищата им. Сладко занимание, но уви – не е безплатно, дори за баш майсторите. Дали се притъпиха в тази ситуация изискванията за качество, вкуса към добрата изработка и стремежа към трайните материали?  Потърсихме отговори на тези въпроси в един специфичен дял от домашните ремонти – подмяната на дограма.

Във времето преди да се влошат икономическите условия в Комисията за защита на потребителите /КЗП/ постъпваха много оплаквания – че поръчките не се изработват в срок, че не се спазват взетите размери, че има луфтове и елементите не прилепват добре. Собственици, предприели цялостна подмяна, отчитаха със съжаление, че самата изработка на дограмата не е качествена и само след един сезон вече съжаляват за нововъведението, защото в жилището се е появила трайна влага.

„Жалбите и рекламациите около 2010 година бяха толкова много, че се наложи заедно с браншовата организация „Врати и прозорци“ да подемем инициатива за спазване на изискванията за качество”, разказват в КЗП. Подписан е меморандум с ангажимент фирмите да проявяват коректност към своите клиенти и да бъдат отзивчиви, когато се направи рекламация.

Напоследък жалбите са секнали. Какво означава това – че поръчките вече се изпълняват безупречно? Едва ли, обясняват в комисията – просто пазарът се е свил. Малкото възражения, които достигат до проверяващите, действително са за по-качествена изработка на дограмата, но всеки случай се разрешава между изпълнител и клиент. Поръчките не са стандартни, а са индивидуални. При рекламация търговецът не може да вземе дограмата обратно заради размерите, затова прави всичко възможно да разреши проблема на място.

Новите изисквания за енергийна ефективност и откритата от тази година процедура за усвояване на европейски средства с тази цел обаче дават знак, че предстои раздвижване в сектора, ако не и оживление.

Потърсихме информация от страната на изпълнителите – как те гледат на проблемите и какви са очакванията им. Ето какво разказа Вирджиния Йонкова, главен секретар на сдружението „Български врати и прозорци“:

Какво е състоянието на бизнеса с дограми към момента, г-жо Йонкова?
Дейността на фирмите в този бранш е свита до нула. Тази зима почти не са имали работа. Това не е нормално, но обяснението е лесно: големите поръчки идват от обектите с ново строителство. Сега строителството е свито, дейността е замразена, и подизпълнителите също са зле. Голяма част от фирмите фалираха, наложи се да съкратят персонал. Използват всички форми на кризисно оцеляване – намаляват работното време, пускат работниците в отпуск. Много слаба е надеждата за скорошно възстановяване на предишните обеми, независимо че енергийната ефективност заема централно място сред приоритетите на правителството.

Програмата за саниране вече е задвижена – това какви възможности дава за вашите членове?
Първо, не са ясни критериите, по които ще се случват нещата. Не е ясно как ще се избират фирмите, не е ясно дали една голяма сграда ще наема един изпълнител или всеки собственик на апартамент ще си търси сам фирмата. Има една обща слабост при обществените поръчки – гони се най-ниска цена. В същото време няма последващ контрол и лошите отзиви, ако има такива, падат върху целия сектор съвсем незаслужено.

Във време на фалити кои фирми оцеляват и как?
Голяма част от действащите фирми са малки и продължават да работят в сивия сектор, т.нар. гаражни фирми. Те не са се регистрирали никъде и държавата не може да ги намери, за да ги контролира, включително по отношение на качеството. Това разбира се създава риск и за клиентите.

Какво правите вие като организация, за да отговорите на обществения интерес?
Сдружението сега подема нова инициатива – прави регистър на всички, които изработват прозорци, окачени фасади и стъклопакети. Целта е инвеститорите и отделните потребители да има къде да направят проверка и да се ориентират.  Регистрацията започна скоро и върви бавно, но се надяваме до няколко месеца да сме готови. Фирмите в сдружението сега са малко над 60, другите имат възможност да се включат. На сайта ни е качен регистърът, който в момента се осъвременява. Дали сме си повече време, за да може самите фирми да разберат нуждата от това да работят по изискванията и по стандартите. Очакваме до началото на есента регистърът да действа пълноценно.

Какво печелят от това потребителите?
За клиентите е важно да знаят, че малките фирми от сивия сектор не отговарят на хармонизираните европейски стандарти. Малцина от потребителите са ориентирани, че прозорците трябва да  носят маркировката СЕ съгласно наредба номер 7. Само такива изделия могат да се влагат в строителството у нас – това е гаранцията, че изделието отговаря на всички задължителни характеристики. Стандартът обхваща всички изделия – алуминий, ПВЦ или комбинация от материали.

Как да се ориентира обикновеният потребител дали му предлагат качествени изделия? 
Подмяната на дограмата е сериозна инвестиция, сравнима е с купуването на нов хладилник, пералня или друга техника от тези, за които вече се научихме да гледаме дали е клас А+, АА+ или А-. Ако искаме срещу парите си да получим най-доброто, трябва да подходим по същия начин и когато избираме прозорци. Наличието на СЕ маркировка означава, че са налице основните характеристики по европейските норми за енергийна ефективност. Качествено подобрение обаче се постига с няколко специфични свойства, които притежават най-новите усъвършенствани стъклопакети. Ето някои от най-важните:

Коефициент на топлопреминаване – Колкото е по-нисък този коефициент, толкова по-бавно материалът предава топлината от вашия дом навън и обратно от околната среда към вашия дом. С други думи – колкото е по-нисък коефициентът, толкова по-малки са загубите на топлина. По наредба стъклата трьбва да отговарят на коефициент 1,7. Но ако имаме 1,4 е още по-добре. При пасивните къщи например коефициентът е 0,8 – 0,6.

Соларен фактор – дава информация за топлината, която преминава през прозорците. Това е важно през летния сезон, когато трябва да охлаждаме жилището. В България летата вече са горещи. Показания 0,5 – 0,4 са много добри. Обикновените стъкла са 0,9, а 1 е все едно да е отворен прозорецът.

Коефициент на защита от шум – измерва колко децибела външен шум изолира пакетът когато прозорецът е затворен. Между 32 до 40 децибела са най-масовите дограми, по-добрите са нагоре от тези показания. Приемаме, че когато е отворен прозорецът, коефициентът е около 50, при затворен е 30, остават 20, които могат да се изолират с качествени материали и изработка.

За потребителите най-важно е да знаят, че когато няма маркировка СЕ, не се спазва българското законодателство. Гледайки само цената, хората се лъжат по промоции и никой не може да им гарантира, че няма да възникне проблем. Не подписват и договори. Подмяната на дограма е дълготрайна инвестиция, за 20 и повече години – много е важно човек да направи правилният избор.

Може да харесате още...