„Мъртъв” сезон ли е зимата за дограмаджиите
Началото на годината обикновено е период, в който строителството не е активно и фирмите от бранша разчитат повече на довършителни работи в новопостроените сгради или изпълнението на индивидуални интериорни решения в домове и офиси.
Когато зимата е сковала всичко навън, а ние търсим топлина у дома или в работната среда, сякаш обръщаме най-голямо внимание на дребните детайли и се стремим да отстраним пречките, да се чувстваме уютно. Затова най-често се обръщаме към фирмите за дограма, когато ни духа през прозореца или през вратата, образува се конденз и се налага да регулираме или подменим някой елемент. И понеже джобът на потребителя е поизтънял по празниците, всеки търси възможност услугата да му излезе по-евтина, като извлече максимална отстъпка от фирмата производител, търговец или изпълнител. В този аспект не са за подценяване и празничните оферти и промоции на фирмите за дограма, повечето от които продължават до края на януари.
Нашият екип реши да провери доколко реални са фирмените предложения и какви са най-желаните услуги от страна на клиентите, както и „мъртъв” сезон ли е януари за бранша.
Минимални печалби от ново строителство
„Търсенето е слабо, което е обичайно за началото на годината, но ние не спираме производството и не съкращаваме работници, за разлика от други”, споделя пред нас Пенко Георгиев – изпълнителен директор на фирма „Валда”.
„Разчитаме най-вече на ново строителство, като гледаме да подсигурим достатъчно обекти за зимния период, макар и с минимална печалба, за да не се налага да спираме работа през зимата. До 30-40% от по-малките производства предпочитат да спрат работа, а следствие кризата и липсата на поръчки някои от тях фалираха”.
От фирмата обявяват по-големи продажби за 2010 г., спрямо предходната година, като повтарят ръста си от 2009 спрямо 2008 г. Силата ни е в PVC дограмата и се стремим да го покажем на клиентите си, като оставяме непроменени миналогодишните цени, допълва г-н Георгиев.
Сезонните намаления
Някои фирми обявяват промоционални цени под формата на сезонни намаления от 10 до 30%, в истинността на които най-добре е да се уверите на място. Така например, фирма СААВ представя на своя интернет сайт 20% „сезонно намаление” за дограма, щори, гаражни врати или ролетки. Схемите на изчисление обаче започват от 7% отстъпка от цената при поръчка над 2000 лв., а нарастването на този процент зависи от сумата.
Една стандартна комбинация прозорец – балконска врата например, с общ размер (2100х2050), изпълнен с 5-камерен профил Salamander SL76, с отстъпката струва 654 лв. Ако се използва енергоефективната профилна система BluEvolution, крайната цена е с около 25-30% по-висока.
В интернет фигурират остъпки до 30% за изработка на PVC прозорци и врати на стойност над 2000 лв. за периода до края на м. януари, с включени доставка и монтаж. Например, прозорец с 5 камерен PVC немски профил, две крила и двуосово отваряне (размери – 1,80х2,90 м и 2 крайни отваряния по 0,70 м) се предлага на цена 650-750 лв., като това са цени за обикновено стъкло. Стойността на стъклопакет с нискоемисионно стъкло е средно с 10% по-висока.
Заслужава си да инвестирате в енергоспестяващ стъклопакет, с по-добра термо- и звукоизолация, с което ще намалите топлинните загуби и разходите за отопление, особено при настоящите цени за отопление.
С иновативното приспособление за микровентилация Rehau Air Comfort, пък може да намалите риска от образуване на влага и плесен през зимния период, отбелязва Петър Филчев, управител на Ворошилов ЕООД. Това е уплътнение, като част от дограмата, подобрява циркулацията на въздуха и създава по-добър микроклимат в помещението. Самото уплътнение струва около 30 лв., но най-добре е да го поръчате заедно с дограмата. Фирмата извършва извънгаранционно обслужване само на собствени клиенти, като посещението се заплаща от 25 до 30 лв.
Празничните оферти на фирмата продължават и този месец, като заедно с 30% отстъпка при избор на PVC или алуминиева дограма, клиентите получават бонус щори, комарник и подмазване на прозорците. Ако сте планирани да смените входната врата, може да го направите с блиндирана врата за около 600 лв.
Някои фирми определят цени за конкретни конфигурации, а други публикуват он-лайн калкулатор, с който всеки би могъл да се ориентира в цената, която зависи от размера на прозореца, типа отваряне или вида на профила. Ако предпочитате цвят имитация на дърво – махагон или дъб (златен, тъмен), дограмата излиза с около 20% по-скъпа.
Повече, но по-малки поръчки
Спад в оборота спрямо 2009 г., но по-голям брой клиенти, отчитат от фирма „Братя Градеви”, която разчита най-вече на крайни потребители. „През изминалата година имахме повече, но по-предпазливи в харченето си клиенти”, казва Димо Дренчев. „Ние сме сред по-малките компании и затова се стремим да привличаме повече доволни клиенти”. Затова фирмата извършва ремонти и поправки както на своите клиенти, така и на случайни потребители. „Не е финансово оправдано, но се надяваме случайните клиенти да останат доволни и да станат постоянни, признава г-н Дренчев.
„Сега не е сезона на дограмата и повечето клиенти поръчват душ кабини, които до края на м. февруари са с 20% отстъпка”. За една душ кабина с Г – образна форма и размери метър на метър, с плъзгащи врати от закалено стъкло, ще трябва да платите 1120 лв., вместо 1400 лв. Ако искате допълнително матирани ленти, се доплаща 35лв./кв. метър. Примамливо е и предложението за 35% отстъпка от цената за избор на дограма с 4 или 5 камерни PVC профилни системи на Deceuninck.
Търсят се предимно врати и мебели
„Учудващо добре започваме годината – изтъква производител на дървена дограма и мебели от Русе. На фона на икономическата криза ние започваме работа още от първата седмица на годината”, каза Красимир Цветанов, от търговския офис на фирма „Инос” в София. „Клиентите търсят повече врати и мебели, като стандартно извършваме оглед и консултация на място, за които не се заплаща, предвид по-високата цена на изделията от масивно дърво. По-високата цена за изработка на дървена дограма е причината фирмата да не обявява преференциални цени. Договарянето се извършва конкретно с всеки клиент, в зависимост от поръчката.”
Услугите, от които се възползват клиентите
„В момента се търсят най-вече вътрешни врати”, обяснява Рада Терзийска от отдел продажби на софийската фирма „Алвик – 1”, която е сред първите семейни фирми в бранша. Фирмата предлага изгодно алуминиеви врати за сервизни помещения в два варианта – с ПДЧ и огледало или с термопанел, като цената достига максимум 300 лв. Фирмата включва и сезонна отстъпка от 15% при авансово плащане на PVC дограма. Въпреки това са малко хората, които предвиждат именно сега да подменят старата дограма с нова, отбелязват от фирмата. Обичайно е по празниците и след това, клиентите да се обаждат за поддръжка или регулиране на прозорците. Една от често извършваните услуги е и смяната на едоплоскостен с двуплоскостен механизъм на отваряне. „Обикновено строителят използва по-евтиния вариант обков и собствениците искат да го заменят”, споделя г-жа Терзийска.
Прави впечатление, че малко фирми отделят внимание на дребните ремонти – смяна на част от дограмата или подсилването й. Правят го най-вече по-малките производители на дограма, които работят предимно с крайни клиенти и разчитат на доброто обслужване като бъдеща инвестиция. Те извършват гаранционно и следгаранционно обслужване, както и допълнителни услуги за случайни клиенти – подмяна на счупен или дефектирал стъклопакет, усилване на обкова или подмяна на уплътнение. За тези услуги обикновено се заплаща допълнително, като цената за посещение и оглед е най-малко15-20 лв., като тя не включва работата и материалите.
Зачестилите напоследък битови кражби, особено в празнични дни, кара много от живеещите на първите два етажа в сградите да прибягват до използването на допълнителни заключващи елементи – дръжки с ключ или панти, които поставят на дограмата. Най-евтиния вариант е дръжка за 15 лв., но има и антивзломни панти, които са на цена 40-50 лв.
Дребните поръчки се оказват проблем за потребителя!
Един познат неотдавна сподели пред мен, че си купил нов апартамент и иска да смени стъклопакета на един от прозорците, но фирмата, чието лого е отбелязано върху дограмата, не се съгласила да го направи, поради малкия обем на поръчката. Това направили и други майстори на дограма, на които за 60-70 лв. не им се занимава.
Уважаеми читатели, аз нямам обяснение, защо в тази криза и глад за клиенти, както твърди голяма част от дребния и среден бизнес в строителния бранш, производител или търговец ще си позволи лукса да отминава „несериозните” според него поръчки, и още повече – да връща клиент, който иска да си плати!
А тези, които са заслужили уважението на негово величество клиентът, знаят цената на усилията, както и сладостта от успеха!
Успешна година на всички!