Нужна е вяра в производителя
Отново сме в началото на активния строителен сезон. Казвам активен, защото обикновено през април вече строителният процес се засилва, а производителите и търговците на дограма имат повече поръчки и работа. Но в днешната икономическа ситуация се строи по-малко, а клиентите най-вече сменят старата дограма с нова.
Как се отразяват икономическите условия на едно малко и по-скоро бутиково производство, разказва инж. Димитър Велков, управител на фирма „Данин”. Фирмата е от 15 години на българския пазар, но е ориентирана към по-висок клас продукти – енергоспестяващи прозорци и стъклопакети с немски PVC профили Brugmann.
Г-н Велков, усеща ли се раздвижване на пазара за дограми?
По-скоро обратното. В момента завършваме обекти, които са започнати и договаряни отпреди две години. С тези два обекта ние сме си подсигурили работа до месец май, а след това ще разчитаме на единични и по-малки поръчки. Почти няма нови по-големи обекти. Архитекти и колеги споделят, че няма много нови проекти.
Как успявате да се задържите на пазара в тези условия?
Отстояваме позициите си с изпълнение на висококачествени стоки и услуги. Нямаме за цел да се включваме в по-евтиния пазар, дори в условия на криза. Масовите обекти са много малко, пък и не ни е там силата. Целта ни е грижата за конкретния клиент, който да бъде въведен, информиран и обслужен компетентно, качествено и коректно. Едно от предимствата ни е, че можем да осъществяваме постоянен и последващ контрол върху дейността си. Да наблюдаваме различните нива на производство, обслужване, доставка и монтаж.
Вие сте сред първите, които произвеждат дограма у нас. С какъв капацитет и възможности сте в момента?
Ние сме сравнително малък по обем производител. Разполагаме с две производствени халета край гр. Пловдив, организирани в две автономни линии за PVC дограма и стъклопакети. Ангажирани са около 20 работници, като произвеждаме най-вече стандартни стъклопакети. Не можем да поддържаме всички видове стъкла, но покриваме пълната гама от немски профили Brugmann и обков Siegenia.
Вече 15 години работите само с профили Brügmann. Как се отрази кризата на обема на работа ви?
Ние сме първите, които работим изцяло и само с немските профили Brügmann. Дори и след като те станаха част от групата Salamander Industrie Produkte, с търговско представителство в България, ние продължихме да работим директно с немския производител. Това ни дава известно предимство, защото новостите идват по-бързо и директно при нас.
Спадът пред миналата година бе 30-35% спрямо 2008 г. и както е тръгнало тази година едва ли ще надскочим обемите от 2009 г. Произвеждаме основно прозорци, врати и фасадна дограма. Изработваме и входни врати. На практика можем да затворим една къща, като не включваме покривни прозорци и капандури. Предлагаме и целия набор от продукти на фирмите, с които работим – за профилите Brügmann, Siegenia– за обкова и Saint Gobain и Gloverbel – за стъклата. По желание на клиента осигуряваме щори и капаци, щори в стъклопакет и секюрити обкови WK1 и WK2.
Кои са новите профилни системи?
Най-новият профил BluEvolution е нова генерация PVC профили за стандарта пасивни къщи. Той е 6-камерен с 92 мм дебелина, троен стъклопакет и уплътнители. С него се постига висока степен на топлоизолация и коеф. на топлопреминаване Uf ≤1,0 W/m²K, като е с термопрекъснати армиращи профили Uf = 0,8 W/m²K. Използването на този вид профили няма да е масово решение, което да измести прилагането на стандартните сега 73 мм пет–камерни профилни системи. След 2000 година Brugmann прекрати производството на по-тънките системи 60 мм. В бъдеще ще заложи стандартно на 73 мм профилни системи с атрактивен и моделен дизайн, в богата цветова гама. Като върхов продукт ще се прилага профила BluEvolution. Всички PVC системи са с подобрени топло– и шумоизолационни качества и по-здрави стоманени армиращи профили.
Какъв трябва да е енергийноефективният стъклопакет?
В най-добрия случай стъклопактът е троен, с две нискоемисионни стъкла или комбинация нискоемисионно-слънцезащитно, с което се постигат добри показатели за енергийно ефективно жилище. От вида на уплътнението и дистанционера също зависи дали ще постигнем качествен стъклопакет. Дистанционерът може да промени с до една десета коефициента на топлопреминаване на цялото изделие. Термичната проводимост на дистанционерите SGG Swisspacer е по-ниска от тази на алуминиевия дистанционер, с което се подобрява и топлинния обмен в граничните зони.
Прилагат ли се вече европейските норми за СЕ маркировка на дограмата?
Изискването за СЕ маркировка влезе в сила при дограмите от 1 февруари т.г., но не знам някой дали контролира този процес. Благодарение на Salamander Industrie Produkte, ние разполагаме с програма, с която изчисляваме коефициентите и крайните стойности за коефициентите на топлопреминаване и издаваме СЕ сертификат. Въпросът е, че никой не го търси. Така беше и преди, когато в сила бе сертификатът от НИСИ за “Българско техническо одобрение на строителен продукти”. Всички тези сертификати имат смисъл, когато действително се спазват нормите, не се променя системата и се спазва технологията на доставчика. Всичко това рефлектира върху визията и качеството на крайния продукт. Пък и не на последно място доста финансови средства са вложени за постигане на това съответствие и издаването на СЕ сертификати. За нас те не са просто документи, защото гаранция за качественото изпълнение на продуктите са доволните клиенти. А 90% от нашите клиенти идват при нас по препоръка.
Затова всеки производител би трябвало да предоставя на клиента сертификат за съответствие CE, който освен като допълнителен документ, може да бъде и като етикет върху дограмата.
Бележка на рeдактора:
Ето и формулата, по която се изчислява Коефициентът на топлопреминаване на прозореца Uw.
Uw = | Ag · Ug + Af · Uf + Ig ·Y |
–––––––––– | |
Ag + Af |
Където:
lg е обиколко на стъклопакета;
Ug е коеф. на топлопреминаване на стъклопакета;
Uf е коеф. на топлопреминаване на рамката (вкл. крилото);
Yg е (psi)коригиращ коеф;
Ag е площ на стъклопакета;
Af е площ на рамката (вкл. крило, летящ и стационарен делител).
Пример: За стандартен двукрил прозорец с профил Brügmann AD и размери 1500/1500 мм широчина/височина; 118 мм височина на профилната комбинация каса/крило и 150 мм ширина на крило/лет. делител/крило, се получава коеф. Uw =1,33W/m²K.
Кой би трябвало да контролира производството?
От една страна това би трябвало да е държавна политика, а от друга – ни контролират самите потребители. У нас все още прозорците се идентифицират с вида профили, но в немалко случаи от качествени профили се произвеждат некачествени прозорци. Затова аз уточнявам, че нашите прозорци са „Данин”, не Brugmann. Убеден съм, че бихме могли и с български или турски материали да произведем качествени прозорци. Но всъщност ние не работим с евтини продукти. Още в зората на развитието на този бизнес ние сме работили с немски материали и са ни обучавали немски специалисти.
Какво характеризира „клас А” прозорци?
С класификацията на профилите с клас „А” и „B” се определят стандартните дебелини на стените на профила, което е важно за стабилността и устойчивостта на външни влияния на готовия прозорец или врата. Salamander Industrie Produkte е един от малкото производители на профили, които предлагат само клас „А”, с дебелината на външната стена 3 мм, съответстващи на международната система стандарти RAL. Масово у нас се прилага клас „В”, с дебелина на външната стена около 2,5 мм. Повечето произвеждани от и за Източна Европа профили са „клас В”.
Кое е най-важно за производителя, така че да не се обърква в тези параметри и норми?
В крайна сметка потребителят не бива да става роб на тези изисквания и цифри. По-скоро трябва да е информиран и да избере производител, който ще му изпълни поръчката качествено, компетентно и в срок. По този начин клиентът не е нужно да става „специалист” по всички тези процеси. Нужна е вяра в производителя.