Очакват се трудности за доставчиците на строителни материали напролет
„Предстои ви обзавеждане на ново жилище или ремонт, нашите интериорни врати ще задоволят всички ваши изисквания за идеал и комфорт”. С тези думи българският производител на врати Интекст ООД се обръща към клиенти и читатели от официалния си сайт www.intext.bg. „Тръгнахме по трудния начин, като сами създавахме специалисти – признава управителят на фирмата Динко Кипров. Доверието в отношенията с клиентите и инвеститори е водещо за нас“.
Дори в условията на криза фирмата планира инвестиции за автоматизация на производството и не се оплаква, защото има зад гърба си близо 15 години опит. В един от промеждутъците от пътувания на бизнесмена из страната, успяваме да поговорим за пазара на врати у нас и за това как от дърводелци (както се шегува той – бел. ред.), те стават професионалисти в бранша и са сред водещите производители у нас.
Как оценявате ситуацията в сектор врати, като част от строителството?
В началото на годината имаше едно стъписване от страна на инвеститорите, но с началото на активния сезон строителството се активизира. Не както миналата година, но все пак то се развива с нормални темпове. Така и ще завърши, според мен. Отлагането на старта обаче на много нови проекти, както и дългият цикъл на строителство – повече от една година, предполага сериозни проблеми за нашия сектор догодина напролет. Тогава ще бъде по-тежко отсега, когато фирмите имат да довършват започнати проекти.
Като цяло спадът за икономиката догодина ще бъде по-малък, но доставчиците на строителни материали ще изпитват сериозни затруднения.
Кои инвестиции са интересни за вас?
Определено това са инвестициите в жилищно и ваканционно строителство. В момента строителството на ваканционни комплекси е в колапс, а при изграждането на жилища се наблюдава едно отрезвяване на играчите. Инвеститорите, които влязоха в сектора с цел бърза печалба, сега се оттеглят – някои със загуба, други с печалба. Строителните фирми, които са традиционно в бранша, си остават и ние продължаваме да работим с тях. Като цяло спекулативният елемент в строителството изчезва. Остават труда и ежедневните ни задължения.
Оценен ли е трудът в този сектор?
Ние оперираме на свободен пазар и цената зависи единствено от търсенето и предлагането. Със сегашните цени реализираме и печалба, така че оценката на труда ни е справедлива.
От какво може да се спести при производството на врати?
Може да се пести от материали, но този процес има долна граница и преминаването й се отразява на качеството на вратите. Може да се спести от труд, което става с автоматизация на производството. Ако говорим за цена, то ламинираните са по-евтини от лакираните врати, т.е клиентът би могъл да си спести полагането на допълнително повърхностно покритие. Това е различна технология, при която се получава по-ниска цена и подобно качество.
ИНТЕКСТ произвежда врати вече над 10 години. С какво започнахте?
Реално произвеждаме врати от 1998 г., като стартирахме в помещение от 3000 кв. метра в гр. Пазарджик. Преди това, от 1994 г. внасяхме плоскости и материали за врати, които давахме на ишлеме на други производители. Имахме непрекъснати проблеми с качеството на вратите и сроковете за доставка и затова постепенно организирахме собствено производство. Първоначално построихме сграда с площ 600 кв. метра. В момента закритата ни производствена площ е над 5000 кв. метра. Закупихме и парцел за изграждането на нови производствени помещения.
Сега какви врати предлагате?
Предлагаме интериорни и блиндирани врати с различни видове покрития в повече от 250 цвята. Ако клиентът залага на по-качествени врати, избира лакираните. За удобство внедрихме напълно автоматизирана линия за лакиране, с която се пести от цената на готовия продукт и се постига постоянно качество. Предлагаме и висок клас фурнировани врати, които са покрити с екологични водоразтворими лакове. Същевременно произвеждаме и ламинирани врати, използвани най-често при ремонти, където инвестицията е по-малка.
Само от автоматизация ли се нуждае производството?
Ние ежегодно влагаме средства в нови машини, оборудване и помещения. Дори и в период на криза сме планирали над 1 млн. лева за ново оборудване и автоматизация на труда. Инвестираме ежегодно и текущо, и това за нас е непрекъснат процес.
Какво е мястото на новите технологии?
В производството на врати няма някакви изключителни новости, макар обновяването на оборудването и информационните технологии, да заемат важно място в нашия бранш. Сега въвеждаме използването на нов обков – магнитна брава Bonaiti, която влагаме при интериорните врати. С тази брава се избягва шума при затварянето на вратата, както и нараняването на касата й. Нововъведението е предимство за клиента, при същата цена, както при поставянето на нормална брава. Друг нов елемент са по-високия клас панти, които използваме. Като цяло се стремим да намалим срока за изработка на вратите, при запазване на досегашния капацитетът на производство.
Какви пазари обслужвате?
За нас не е проблем да задоволяваме българския пазар, като се стремим да съхраним настоящите клиенти и да привличаме нови. Същевременно изнасяме врати за Гърция, както и известна част за Сърбия. При съществуващата икономическа ситуация външните пазари са доста ограничени, но и ние не търсим износ на всяка цена.
Как клиентите достигат до вас?
Имаме собствен магазин в София, но работим и с дистрибутори. В големите градове на страната също имаме представители и смятаме, че това е по-гъвкавия начин на работа. Не разчитаме на изложения, а на това че сме отдавна на пазара и сме познати с продуктите и качеството си.
Какво е най-важно, за да се спечели даден клиент?
За нас най-важно е взаимното довери, т.е клиентът да разчита изцяло на нас. За строителите и предприемачите е важно да гарантираме, че дадена тяхна поръчка ще бъде изпълнена точно и в срок.
Какъв пазарен дял заемате и доколко кризата се отрази на пазара?
Няма официална статистика сред производители и търговци на врати, кой колко продава и какъв дял заема от пазара. Всеки от нас се стреми да продава повече и да има повече клиенти. Ние не се оплакваме. С около 20–25% е намалял оборотът на продажбите ни спрямо миналата година, но пък 2008 година бе доста силна за нас, което донякъде компенсира загубите ни.
Вие какви мерки взехте срещу кризата?
Първите мерки от наша страна бяха по-сериозния контрол и разчет на разходите. Съкратихме само малка част от работещите при нас. Предстои ни да търсим нови продукти, които да предлагаме, както и нови пазари и клиенти.
Кои са най-честите проблеми?
Най-големият проблем са плащанията от страна на клиентите. Затова сме и доста по-внимателни по отношение на кредитната ни политика.
Как си обяснявате масовото навлизане на българския пазар на врати от бившите социалистически страни, като Полша и Чехия ?
Това е напълно логично. Полша е известна с традициите си в производството на врати. Пазарът в страната им сега се свива и затова те търсят нови възможности за реализация на продуктите си. Чехия също е популярна с добрите си производители на врати.
(Тези думи на управителя на „Интекст” ООД Динко Кипров вероятно са знак за толерантност спрямо другите участници на пазара на врати у нас. Доколко кризата ще отрезви този пазар и конкуренцията в него, ще проследим отново напролет. Разчитаме на вас уважаеми читатели и партньори, да ни помагате, като ни информирате за новостите и успехите в бизнеса -бел. ред.)