Отговорността на хората, сериозната организация и иновациите водят до успех

Темата за качеството на дограмите е болезнена както за част от крайните потребители, така и за колеги от бранша. Затова потърсих мнението на един от водещите производители у нас, фирма Ролпласт, който притежава богат опит, мащабна дистрибуторска мрежа и складови бази в страната и чужбина. Тя разполага с две производствени бази – в София и Костинброд, за дограма, интериорни врати и щори.

Ето как вижда успехите, трудностите и израстването на фирмата си г-н Светлин Николчев.

Кризата в строителния бранш, като че ли сега е най-изявена. При вас има ли спад в продажбите?
Определено, последните няколко месеца са най-трудни, дори по-трудни и от миналата пролет. Но пък мога да кажа, че ние наваксваме негативите от кризата благодарения на това, че започнахме да изнасяме за други страни. Освен това, доста конкурентни фирми в България затвориха врати. Затова смея да твърдя, че кризата не ни се отрази толкова много. Имахме спад в оборотите година и половина, но от пет месеца постигаме почти 20% реален ръст на продажбите. Този ръст се дължи най-вече на износа.

За нивото на продажбите ни от значение са и цените, логистиката, добрият продукт и най-вече богатият асортимент. Много е трудно да се поддържа такъв асортимент и ние го дължим на добрата си организация.

Успявате ли да се справите финансово със задълженията си към банките и партньорите?
Относно финансите, мога да кажа, че за първа година не сме вземали допълнително финансиране под формата на кредит. Целта ни е през тази и следващата година да чистим задълженията си най-вече към доставчиците и лизингите към банките.

Инвестирахте в нова база в Костинброд. Колко от предвидените 72 млн. лева успяхте да реализирате?
Ние инвестирахме в нова база в Костинброд, като за момента сме вложили около 10 млн. евро. Това е около 30 % от общата планирана инвестиция от 72 млн. лева, за която получихме сертификат за Инвеститор клас А, както и приз за Инвеститор на годината в областта на преработващата промишленост.

Изградили сме голяма част от производствената база – халето за стъклопакети и оборудването за тях. В него произвеждаме алуминиевите прозорци и врати, интериорните дървени врати, като осъществяваме непрекъснат транспорт между базите ни в Костинброд и София. Планираме и производство на дървени прозорци и други продукти, както и разширяване на настоящия стъкларски цел. Но за момента целта ни е да натоварим мощностите в двете бази.

Инвестираме в машини и оборудване. Имаме вече 8 нови складови бази в страната и три в чужбина и за да улесним клиентите си, сме поръчали още един камион и композиция с кран, с които да доставяме нашите продукти. За клиента не е без значение времето и разстоянието за доставка, така че 40-50 км. вече са много.

Вие сте вече 10 години на пазара. Бихте ли ни разказали откъде тръгнахте?
Започнахме през 2000 г. с производство на ролетни и PVC щори, откъдето идва и името на фирмата Ролпласт. През 2002 и 2003 година стартирахме изработката на прозорци, което съвпадна с периода на масова подмяна на прозорци.

Успяхме да развием и дистрибуторската си мрежа, като днес разполагаме с 29 склада в страната и 6 бази извън страната. Освен това, имаме много точки на продажба и партньори по места, като регулярно правим фирмени презентации за новите ни продукти и възможности.

Само преди седмица осъществихме поредица от седем презентации в страната и една в Македония, където се събраха общо около 700 души. Тази цифра е показателна за интереса към нашите продукти, които ние непрекъснато актуализираме.

През тази година имаме редица нови продукти в различните направления – PVC, алуминиевите прозорци и щори.

На какво се дължи укрепването на фирмата и силните й позиции?
Дължи се на мобилизацията ни и на хората във фирмата. Всеки е наясно, че трябва да дава от себе си. От значение са и иновациите, които прилагаме. С времето постигнахме оптимално управление на производството, като в момента произвеждаме серийно един прозорец само за ден и половина. Това означава, че ако клиент си поръча прозорец в понеделник, може да си го вземе в сряда. Това лично за мен е голямо постижение, което се дължи на много сериозна организация и отпимизация на процесите.

Работите с доказани европейски производители на профили, стъкла и обков. Успявате ли да постигнете необходимото качество на готовите продукти?
Определено успяваме да постигаме качествен продукт. През последните две години значително повишихме качеството на продукцията си. Това се дължи от една страна на по-високата отговорност на хората и нарастващите ни изисквания към продуктите, които и самият пазар налага. От друга страна по-високото качество се дължи и на опита, който имаме. Стараем се да въвеждаме нови правила, да правим обучения и т.н. Убеден съм, че вървим в тази насока.

Кой е определящият фактор за качеството на крайния продукт – материалите, изработката или монтажа?
Ако говорим за качеството на прозорците например, то 30-40% от него се дължи на монтажа. При това истинският монтаж е не само на дюбели и на пяна, а включва и добра нивелация, различни видове лепенки и т.н. Това е, което е важно да се спазва на обекта. При производството обаче, отговорността за качеството се определя на 30 % от вложените материали и 30% от начина на изработка. Като отбелязвам, че става дума за качествени материали, отговарящи на съответните стандарти и норми. Освен това, самото производство зависи от софтуера и машините, с които се работи, квалификацията на съответните работници и специалисти и т.н.

Доколко подобряването на ефективността на производството зависи от човешкия фактор?
С използването на машини с модерен софтуер определено се намалява човешкият фактор, но едно производство не може без добре обучени специалисти.

Поне при нас, смея да твърдя, че успяхме да задържим ценните за фирмата хора. И при нас имаше спад в заплатите, но общо взето поддържаме над средните нива на заплащане в бранша. В последните две години натрупахме доста опит в насока оптимизиране както на процесите и качеството, така и на хората.

Как оценявате взаимоотношенията работници – работодател в условия на криза?
Има проблем и от двете страни. Реално работниците не са се научили достатъчно, като видимо има процес на развитие. От своя страна много работодатели нямат добър подход към работниците си.

Нашият екип от 2008 година досега е намалял средно с около 15- 20%. Но в обема на производство почти нямаме спад. Дори успяваме да възвърнем обемите си от 2008 година. Това на практика означава, че сме оптимизирали състава си.

На какви клиенти разчитате и по-взискателни ли са те сега?
Имаме два типа клиенти – крайни потребители и корпоративни клиенти. Определено пазарът и при двата намаля, като при новото строителство в по-голяма степен. Ние обаче винаги сме залагали на крайните потребители, а новото строителство е заемало едва 10-15% от пазарите ни.

Що се отнася до клиентите ни, мога да кажа, че те са много различни и всеки има право да изисква, да бъде доволен или не. Ние от своя страна се стремим да се нагаждаме спрямо техните изисквания. Дали те са по-капризни не зная, но със сигурност твърдя, че ние сме станали по-добри. Имаме много доволни клиенти, което личи и по пазара, на който смея да твърдя сме лидери.

Поддържате богата гама от продукти – прозорци, врати, щори. Кои са най-новите и в каква насока ще се развивате?
Най-новите ни продукти са интериорните врати, които са в два ценови сегмента – по-евтини и по-скъпи. Това е перото, което би трябвало да се развива по-бързо, но според мен кризата при пазара с вратите се усети повече отколкото при прозорците.

Тази година залагаме на усъвършенстването на продуктите си и изработката на по-нестандартни като форма и отваряне прозоречни системи. Вкарахме в производство продукти, които ще използваме и за външните ни пазари, като PVC прозорци с отваряне тип „плъзгане” или „плъзгане с повдигане”, както и алуминиеви системи за плъзгане с прекъснат термичен мост. Въведохме и два нови вида алуминиеви системи. Поддържаме стандартните PVC и алуминиеви системи, както и такива за по-големи остъклявания.

Стандартно вече произвеждаме троен стъклопакет с дебелина 24 или 36 мм при 70 мм профили и 51 мм дебелина на стъклопакета за 88 мм профил. Прозорецът с троен стъклопакет и дебелина 51 мм (Ug = 0,5 W/m²K) е с уникални характеристики и може да бъде използван и за пасивни къщи. Серийно започваме да пълним и стъклопакета с газ аргон.

Стремим се да продаваме прозорците, като налагаме най-вече съответните стъкла и стъклопакети. Стъклопакетът заема 80% от прозореца и е най-критичната точка при изработката на един прозорец. Ние имаме богат опит в производството на продукти с високи топло- и звукоизолационни качества, и с подходящ соларен фактор.

За допълнителна сигурност създадохме и серията Ролпласт гард, подходяща за къщи и ниски етажи на жилищни сгради.

Фирмата ви стартира с производството на щори? Смятате ли се иноватори в тази област?
Започнахме с външни ролетни щори, а след тях и вътрешните. Прозорците ги поизместиха по важност, но не и като асортимент. Мога да кажа, че имаме най-богатия асортимент на щори в България. Вероятно от догодина е възможно да инвестираме повече в слънцезащитните ни продукти.

Кога се почувствахте силни на пазара?
Оттласнаме се се от конкуренцията през 2005-2006 година с масовото налагане на пазара на няколко иновативни продукти, като прозорците с 5 камерен 70 мм профил и употребата на нискоемисионно стъкло. В последните две години, обаче усещам съществена разлика между нас и конкурентите ни.

Коя е силната ви страна като мениджър?
Аз съм икономист и имам достатъчно опит в областта на франчайзинга и обслужването на клиентите. Това мисля, че го умея и успях да го наложа.

Вижте също...