Потребителското търсене на дограма – между двата полюса

На традиционно най-голямото търговско изложение в строителния бранш – СТРОЙКО 2000 тази година фирмите – изложители, включително и тези за дограма, не можаха да се похвалят с много посетители. Но за сметка на това те търсеха конкретни решения за довършването на ново жилище или обновяване на дома.

Наблюденията ни показаха, че покупателната способност на българина е отражение на икономическата ситуация у нас, което обече, не променя двуполюсното потребителско поведение. От една страна са купувачите на възможно най-евтините продукти, а в другата крайност – търсещите висококачесвени продукти, независимо от цената. Примамливите оферти за някои продукти безспорно влияят на клиентите. Но резултатът от покупката на по-евтин прозорец се проявява прекалено късно, когато подмяната му се прави трудно и е прекалено скъпа. Производители коментират, че понякога се налага да сменят дограма на една-две години, дори преди собственикът да е влязъл в жилището си.

По какво се различават еднотипните по-евтини продукти от по-скъпите, дори когато са придружени със сертификати с еднакви показатели?! Наличието на сертификат EN ISO:9001 дава известна гаранция за качеството им, но доколко задължителната СЕ маркировка дава сигурност и защита на потребителите? На този въпрос еднозначен отговор не може да се даде. Пък и самите клиентите вече не се доверяват само на професионалистите, а търсят свои източници на информация, за да се ориентират в голямото разнообразие от PVC, дървени и алуминиеви профили и системи. Но в крайна сметка крайната цел на всички е една – добро остъкляване и комфорт в жилището.

Евтини варианти и луксозни изпълнения

За разлика от минали изложения тази година посетителите в НДК търсеха конкретни решения за обновяване дома, включително и дограмата, коментират търговци. Потребителят отдавна не разчита само на съветите на специалистите при избора на дограма, а сам търси предварителна информация за нея. В повечето случаи предпочитанията се ограничават до вида на материала, като се търси определено качество или се гони определена цена.

За да задоволят изискванията на клиентите се фирмите обикновено предлагат няколко оферти и дават възможност те да изберат подходящия за тях и икономически изгоден вариант. Избягваме да съветваме клиентите си, а по-скоро оставяме решението на тях, споделя консултант на фирма за дограма, работеща едновременно с немските профили Schuco и Deceuninck, и българските KMG. Оказва се, че голяма част от потребителите се нуждаят от доста разяснения по отношение на  видовете стъкла, профилите и стъклопакети. Има много неизяснени понятия в областта на дограмите, твърдят търговци. Потребителските въпроси са свързани най-вече с камерите при PVC дограмите, монтажните ширини и други параметри.

Промяна в изискванията

Едновременно с информираността расте и потребителската взискателност. В търсенето на различен дизайн и индивидуалност, клиентите предизвикват производителите да въвеждат нови цветове фолиа за PVC прозорци, които успешно имитират  традиционни и екзотични дървесни видове. Понякога информираността и изискванията на клиентите  спомагат и за употребата на допълнителни елементи при изпълнението и монтажа на дограма. Това е положителен натиск от страна на клиента, коментира представител на Brugman, PVC система на немската фирма SALAMANDER. Така под давлението на клиентите си, те въвеждат употребата на ролетни щори с долна ревизия.

Друго изискване на някои клиенти е прилагането на влагозащитни фолиа при монтажа на дограма. За мнозина е ясно, че само с анкерни дюбели и полиуретанова пяна като изолация не би могло да се постигне качествен монтаж. Затова сами търсят допълнителна изолация на прозорците, в случая с помощта на компресирани ленти или пароизолационно фолио за отвън, и хидроизолационно фолио – отвътре. Фолиата играят ролята на допълнителна изолация по целия контур на прозореца и са добро решение при поставянето на нова дограма.

Индивидуални решения
В основата на остъкляването на всяка сграда стоят няколко аспекта – термалната изолация, соларният и светлинен контрол, акустичната изолация, сигурност и безопасност. Индивидуалността при избора на дограма зависи и от различната архитектура и декорация. Имайки предвид, че над 40 % от топлинните загуби през зимата се дължат  на прозорците,  следва да обръщаме особено внимание на правилния подход при избора на стъкла и комбинирането им в стъклопакет.

Ако клиентът е наясно какъв краен ефект иска да постигне, производителите на дограма по-лесно могат да дадат решение и варианти за постигането му. Всеки производител прави индивидуално изчисление според вида профил, географската ориентация, начина на отваряне, уплътняване, сигурност и т.н.

Ако вземем за пример стандартно остъкляване на един балкон и не се търси 100 % топлоизолиране, може да се използва и алуминиев профил, съветват специалисти. Но по–честият избор за остъкляване на жилищата са PVC профилните системи. Дървената дограма е по-доброто решение, в случай че търсим комфорт и лукс. Тя е с около 30% по–скъпа от качествените PVC стъклопакети, но пък това е инвестиция за години напред.

Определящи фактори при индивидуалните решения се явяват:
– Отваряемите части. Те са най-различни, зависещи от  конкретни съображения.
– Изложението.  При него най-често задаваният въпрос е: „ Каква комбинация стъклопакет е най-удачна за северно или съответно южно изложение?”
– Типовете стъкла. Нискоемисийните стъкла се явяват едно от най-перспективните и предпочитани.

Украсените в кафяви, сиви и зелени цветове стъкла се наричат слънцезащитни и абсорбиращи, тъй като поглъщат (абсорбират) голяма част от топлата слънчева енергия, за разлика от обичайните прозрачни стъкла.

При повишена нужда от безопастност се прилагат закалени или ламинирани стъкла.

„Енерджи” – стъкло за четири сезона
Напоследък все повече се налага „Енерджи” (Energy) стъклото, което комбинира успешно нискоемисийното и отражателното стъкло.  Някои производители го наричат  четирисезонно, защото задържа топлината през зимата и създава прохлада в помещенията през лятото.  Като структура то представлява модифицирано флоатно стъкло с меко покритие и два много тънки сребърни пласта, осигуряващи му уникални качества: максимална светлопропускливост, изолация при студ и отразяване на слънчевата топлина.

„Енерджи” стъклото е подходящ вариант за южно изложение на помещението. Друга възможност при южно изложение на помещението е стъклопакет с нискоемисийно стъкло и външно цветно или отразяващо стъкло. Така ще се намали светлината в помещението, но е пък е по-скъпия вариант. За северно изложение съвсем спокойно може да се използва нискоемисийно стъкло, което е по–евтино от „енерджи” стъклото, но е чудесно за зимния период.

Коефициент на топлопреминаване

Макар и да не са запознати в детайли, все повече клиенти питат за познатия ни и важен коефициент на топлопреминаване на дограмата U, който влияе върху топлинната  изолация на сградите.

Без да проследяваме подробно вариантите на коефициента U (Ug – на стъклопакета,  Uf – на профила или Uw – на прозореца), ще кажем, че колкото по-малки са стойностите му толкова по-минимални са загубите на топлина. Разбира се, прозорецът е и строителен елемент, така че енергетичната оценка на сградата зависи до голяма степен от рамката и топлоизолационните й технически качества.

Ако се сравняват например прозорци с различна височина на рамката или форма, то те ще имат и  различна остъклена площ, което влияе на топлопроводимоста на целия прозорец.

Цветово разнообразие
Фолиата са все повече и разнообразни. Цветните PVC прозорци, оцветени с имитиращи дърво фолиа вече нямат този характерен отблясък и почти не се различават на пръв поглед от дървените. За изработката например на дограма в цвят „златен дъб”, не е необходимо да се чака повече от 30 работни дни. За по-нестандартни цветове фолиа или двуцветни прозорци са необходими поне 50 дни за изработка и доставка. Разбира се винаги цветните прозорци излизат по-скъпи с около 20%, но все по-често клиентите предпочитат например комбинация от зелено, кафяво, сиво, синьо, бяло и т.н.

Вградени щори в стъклопакета
Освен от естетична и хигиенична гледна точка, вградените в стъклопакета щори правят дограмата по–изолирана и създават елегантен вид на прозореца.  Оскъпяването с около 30 %  на целия продукт не е от толкова голямо значение за хората, които търсят удобството пред всичко, смятат производители на дограма. Препоръчително е да си поръчате щорите директно с дограмите. В противен случай, на по-късен етап ще трябва да дупчите дограмата. Днес почти всеки производител на висококачествена дограма предлага и вградени ролетни щори. Една сравнително нова българска фирма е решила да създаде свой продукт – вградени в стъклопакета обикновени PVC щори.  Идеята е да  сертифицира вградените в стъклопакета щори като фирмен продукт.

Бутикови врати и прозорци

Въпрос на време е да забравим за 3-камерните PVC профили. Тяхното място отдавна се заема от 4, 5, 6 и дори 7 камерни профили. По-високият брой камери в профила на една пластмасова дограма ни гарантира по-добри топлотехнически параметри а оттам и по-добър комфорт, но изборът им е отново въпрос на предназначение и цена. Затова някои фирми се ориентират към по-луксозен клас дограма. Но по-високото качество е и отговорност към клиента, признават те.

Луксозните и качествените продукти са бъдещето, смята  представител на фирма, произвеждаща дограма с по-висок клас профили. Сред предпочитаните от тях профилни системи са тези на VEKA – Softline 70 (със модерен дизайн и Uw 1,3 W/m2K) и Alphaline 90 (с възможност за троен стъклопакет до 50 мм). Фирмата изпълнява и луксозни врати и прозорци с италиански профили от дърво и или в комбинация с алуминий.

От добър профил не винаги се постига качествена дограма, е единодушното мнение на производителите. Стремежът е да се постигне качествено изпълнение, макар и с не толкова скъп или модерен профил.  Всичко друго е отношението към клиента,  от което до голяма степен зависи развитието на фирмите в бранша. Някои по-малки фирми виждат бъдещето си именно в изпълнението на малко на брой и качествени поръчки. Само така  могат да контролират цялостното обгрижване на клиента – от вземането на решение и избора на дограма до монтажа и следгаранционно обслужване.

И както се казва: „Дай Боже всеки му”, да има възможност да си позволи комфорта, за който мечтае. И да го постига не само с хубави и качествени прозорци!