Предимствата на дървената дограма са заложени от природата
Интервю на Десимира Миткова с инж. Ивайло Захариев – мениджър продажби на МОСКОМ`КО ООД.
„За нас дървесината не е само материал…тя е философия…тя е нашите чувства”. С това самосъзнание определят работата си от МОСКОМ`КО ООД, една от водещите български компанни в производството на висококачествена дървена дограма със стъклопакет, дървена дограма с външна алуминиева капачка, входни врати, дървени конструкции, външни подови настилки от тропически дървесни видове. Фирмата е основана през 1993 година. Предлага на своите клиенти интериорните и блиндирани врати на Nusco Porte, Италия. Капацитетът на оборудването позволява в рамките на един месец, да се произведат и монтират около 3 000 кв.м. прозорци и 2 000 броя интериорни врати.
Г-н Захариев, като за начало ще ни посочите ли кои са най-големите предимства на прозорците с дървен профил и защо трябва да ги предпочитаме?
Предимствата на дървената дограма са заложени в материала от самата природа. Какво по-добро от естествения продукт? Характеризира се с издръжливост във времето, стабилност, екологичност, топло- и шумо- изолация. Има уникалната способност да приема и отдава влага. България се намира в умерено-континентален пояс и дървената дограма е изключително подходяща при тези атмосферни условия. Самата дограма е неизменна част от стените на едно жилище и ако не е направена и поставена добре, вие все едно нямате стени.
Голямото предимство на качествената дървена дограма е, че се поставя веднъж и остава за цял живот. Ние като производител даваме гаранция, че този прозорец в неограничен период от време ще стои в желаната от вас форма. Той няма да се изкриви, изметне или създаде какъвто и да е друг проблем. Дървените профили при нас се доставят от германска фирма, защото тя е сертифицирана, а в България няма такава и това е една от причините да не работим с български материали. Благодарение на тази сертификация, ние може да дадем своите гаранции на нашите клиенти. Изключително много държим на качеството. Монтажът също се извършва от нас и това е част от гаранцията.
Ще ни опишете ли основните параметри на най-добрия прозорец – какъв профил, стъклопакет, обков, уплътнения и т.н.?
От огромно значение е разположението на всеки един прозорец. Къде се намира, на колко е голям, какво е изложението? Провеждат се обстойни беседи с клиентите, докато им предложим най-изгодния за тях вариант. Клиентът винаги трябва да бъде добре информиран. Най-добрият прозорец е този, който най-пълноценно удовлетворява клиента като стойност и функция. Не може, например, в една спалня да се сложи прозорец, който е голям 2 на 1,5 м. и не се отваря. Такъв прозорец излиза евтино, но няма да ви върши работа, тъй като не може да се проветрява помещението. Прозорецът е детайл от конструкцията на всеки дом, който трябва да ти помага, а не да ти пречи. Ние работим по строго фиксиран стандарт – Евро IV 68, като 68 мм е дебелината на профила. Използваме стъклопакети с дебелина 24 мм, като комбинацията от видовете стъкла, са съобразени с изискванията на клиента и местоположението на прозореца .
Вашите серии прозорци са “OLD”, “LUX”, “RUSTIKO”, “STANDART”. Ще ни разкажете ли за тях?
Освен изброените до сега елементи, които са важни за дограмата, от голямо значение е повърхностната обработка на дървесината. МОСКОМ работи с екологично чисти акрилни бои и лакове които, са на водна основа. Различните дървесни видове имат различна адхезия. Например, прозорците при серия LUX – от тропически дървени видове, се обработват с допълнителни лакове, за да може да стоят добре в България. Прозорците от тази серия минават през по-продължителна обработка. Тук се използват инструменти за по-твърда дървесина, при обкова се слагат допълнителни механизми, защото някои от тропическите дървесни видове са с по-голяма плътност и по-високо относително тегло.
Серията OLD пресъздава изцяло прозорци на стари сгради и сгради паметници на културата. При тази серия техническият екип е натоварен с огромната отговорност да даде решение на всеки детайл или профил, който е сътворен преди 100 години. С други думи казано, имаме сблъсък на новото като технология и старата дърводелска традиция на богата украса.
Най-много поръчки имаме в тази серия, както и в серията STANDART – стандартни прозорци. Специално тук сме имали клиенти, които казват, че предишни години са плащали сметки за парно от 300 лв. на месец, а след поставянето на качествена дървена дограма – по 100 лв. Вместо да си дават парите за парно, те предпочитат да ги инвестират в прозорци.
Серията RUSTICO, естествено, предлага очарованието на стил рустик. Използваме специална технология за състаряване по изкуствен начин на вашите нови прозорци. Най-честото приложение на тази серия е при етно комплексите, вакнационните селища и частни къщи, които се намират във високопланински райони.
Освен прозорци, вие предлагате и врати – на фирмата Nusco Porte, Италия. Как да се ориентираме каква врата да изберем?
Ако прозорците се отварят два-три пъти на ден, то през една врата може да преминете примерно 100 пъти. Вратата, освен че е съставна част от интериора има и чисто технически функции. Шумо- и топло- защита, да не преминават миризми от едно помещение в друго и т.н. Ако тя е изработена от некачествени материали и е поставена неправилно, няма да функционира по предназначение. Независимо дали вратата е външна или преходна в помещението, в нейната изработка трябва да са вложени високо качествени материали и да е направена точно по определена технология. В противен случай е възможно да се получи изкривяване.
Инвестирахме доста голяма сума и внесохме голямо количество врати от Италия. Целта ни беше да удовлетворим желанието на клиентите ни за максимално бърза доставка и монтаж, защото за изработката на качествена и хубава врата срокът е в период от два до три месеца. Ние предложихме на пазара високо качествени врати със срок на доставка и монтаж от десет дни.
Линията MODO представя най-новите технологии при дизайна на врати. Какви са тенденциите в момента?
Обикновено клиентът се интересува как е направена, как изглежда една врата и как би се ситуирала в жилището му. Тенденцията тръгва или от производителите на врати или на мебели, защото това са неща, които трябва да се комбинират. Хората с по-големи възможности си наемат дизайнери, а ние работейки с дизайнерите, ги насочваме към определени продукти и така също се налага тенденция. Все още в България на мода е цветът венге, докато в Италия тази година залагат на абаноса. При нас в момента се харесват изчистените модели, а производителите в цяла Европа започнаха да украсяват вратите с камъни Сваровски и различни видове декорации. При нас все още най-успешно се продават класическите модели.
Понякога съветваме хората да експериментират, слагайки на баните стъклени врати с матирано стъкло. След като убедихме няколко клиенти, те останаха изключително доволни от получения резултат. Миналата година италианските ни партньори пуснаха в производство интериорни врати в цвят мока. Той бързо се наложи като един от предпочитаните цветове в интериора.
Според наскоро представени данни, повечето фирми в дървообработващата промишленост очакват увеличение на оборота през тази година с 5 до 15 процента, въпреки кризата. Каква е ситуацията при вас?
В средата на миналата година архитектите ни предупредиха, че проектите им са намалели, задаваше се финансовата криза. След като спрат архитектите, това означава, че спират строителните фирми, следователно намалява обемът на прозорците и вратите, мебелите са последни в този цикъл. И тъй като са последни, при тях кризата започва едва сега.
За наша радост, нямаме проблеми заради кризата, понеже имахме регламентирано сключени договори за изработка на дограма. Тази година имаме завишен обем на производство, спрямо същия период на миналата година. Средната класа, която си има собствен бизнес, не е засегната от кризата и тази година имахме шанса да работим точно с такива клиенти, които нямат нужда да вземат кредит, за да си ремонтират къщата. Процесът ни на работа не е прекъсван, дори на моменти сме стигали до леки забавяния на сроковете, поради много работа.
Има ли „сив сектор” във вашия бранш?
„Сивият сектор” това са т. нар. дърводелци. Разликата от професионалната изработка и тази на дърводелеца е както в използваните материали, така и в инструментите – имат си най-обикновена дърводелска фреза, започват се безброй операции. Такива инструменти се предлагат масово на българския пазар, ценовият порядък е от 3000 лв. до 30 000 лв. Ние работим с тези от 30 000 лв., докато дребните дърводелци използват тези за 3 000лв. Те работят и с по-различни консумативи. Например един клиент иска да си направи три прозореца за 1000 лв., предплаща 600 лв., с които дърводелеца отива и си купува материали за 200 лв, т.е. колкото му трябва. Докато ние поддържаме в склада си материали за 100 000 лв. Също така, когато имат поръчка се наемат 2-3 ма човека, плащат им надницата за съответната поръчка, но не ги осигуряват, не се регистрират, нямат договори и не издават фактури. Доста често при нас идват недоволни клиенти, които дори не могат да посочат кой е произвел дограмата им, т.е. липсва фирма.
Съжаляваме, че нямаме български доставчици на материали. Ние дори инициирахме такъв процес. Проведохме разговори с фирми, пред които разяснихме, от какви материали се нуждаем, какво да произвеждат, за да им бъдем клиенти, но задължително да го сертифицират. Докато не инвестират в сертификат, ние не можем да си позволим да работим с тях.
Как ще определите изминаващата 2009 г., какви са очакванията ви за 2010г.?
Доволни сме от свършеното през тази година, но като цяло беше трудна. Всички приказки за финансовата криза рефлектираха върху плащанията, хората просто спряха да изплащат поръчките си от страх. Дори имаше един период, в който бяхме затрупани от работа, а нямахме финансови средства, да си покрием разходите. Но пък сме фирма, която не се наложи да пусне нито за ден работниците си в отпуска, поради липса на работа, нямаше намаляване на заплатите, нито големи съкращения.
Следващата година ще бъде трудна за нас, защото обемът ни на производство и монтаж ще бъде доста по-голям, което означава, че ще се наложи да увеличим персонала си, а това се оказа проблем. Изпитваме нужда от квалифициран персонал и по-точно при производството и при монтажа. Стараем се да инвестираме в младите кадри, дори в нашата фабрика се провеждат практиките на Лесотехническия университет.
Определяте работата с дървесина като изкуство. Защо?
Когато дойдат клиентите при нас, те започват да споделят своите мечти и виждания за дома си. Ние ги допълваме със съвети и ставаме част от техния живот. За нас е голямо удовлетворение, когато успеем да насочим клиента за това, което ще отива повече на стените, фасадата, да му дадем нови идеи. Работата с дървесина е изкуство, защото дървото е живо, диша въпреки обработките, през които е преминало и ти дава възможност да направиш желаната форма. Дървесината е благодатен материал и за нас е истинско удоволствие да работим с нея.