Приемането на заявления по схемата за енергийна ефективност започва напролет
Интервю с Десислава Йорданова, шеф на дирекция „Жилищна политика“ в МРРБ
Г-жо Йорданова, имаше вълнения срещу създаването на дирекция „Жилищна политика“. Как отговаряте на предварителните опасения? С какво ще бъдете полезни на желаещите да обновят жилищата си, ползвайки европейски пари?
Дирекцията беше създадена, за да изпълнява този проект. Според публикуваното през юли м.г. определение дирекция „Жилищна политика“ е конкретният бенефициент по схемата „Подкрепа на енергийната ефективност в многофамилни жилищни сгради“. Идеята на тази структура е да изпълнява проекта и от юли досега подготвя процеса. Вече са почти готови необходимите образци, които сдруженията на собствениците ще попълват, за да кандидатстват по проекта. Изготвя се тръжна документация по реда на Закона за обществените поръчки за всички участници и за звеното за изпълнение, което на практика ще подпомага дирекцията, тъй като тя е само от 10 човека, а трябва да наблюдава и контролира изпълнението на около 80 сгради в 36-те общини – проектни центрове. В процес на разработване е и тръжната документация за проектните мениджъри, надяваме се през февруари да я публикуваме. Тези проектни мениджъри ще подпомагат сдруженията на собствениците в целия процес – от самото сдружаване, защото не всички имат готовност да стигнат до това решение, впоследствие през всички стъпки, които трябва да се направят, за да се институционализира това сдружение, и през целия процес на обновяване до крайния резултат, когато всички очакваме сградата да е обновена и красива.
Ще имате ли в 36-те града администрация и свои представители?
Както казах, проектните мениджъри са тези, които по места ще извършват дейности за дирекцията, но с идеята да подпомагат собствениците при сдружаването им и при идентифицирането на сградите. Тези проектни мениджъри ще бъдат разпределени по райони на планиране, като за всеки от шестте района ще бъде обявена обществена поръчка. Идеята е да се изберат шест плюс един, общо седем проектни мениджъри, на които целта е както казах да идентифицират сгради, да подпомагат тези, които са изявили желание, и да извършват обследванията за енергийна ефективност. Това е един от основните елементи на този процес, който е задължителен, за да може да се обнови сградата. На всяка сграда, която бъде одобрена, ще се извършва обследване на техническите характеристики. Ако то покаже, че сградата е конструктивно устойчива, ще се премине и към обследване за енергийна ефективност. Мерките, предписани в обследването за енергийна ефективност, трябва да се изготвят на базата на технически проект, той трябва да се одобри и да се даде разрешение за строителство по сградата. Очевидно ние трябва да спазим всички законови рамки с идеята да има едно цялостно решение. И тъй като ще могат да се изготвят паспорти, хората ще имат полза от този процес не само по смисъла на мерките за енергийна ефективност, но и за това, че всяка сграда трябва да бъде паспортизирана, т.е да й се изготви технически паспорт.
Можете ли да изясните обявения срок до края на януари за какво се отнася? Някои хора са останали с впечатление, че той е прекалено къс и че са го изпуснали?
Срокът 31 януари беше само за дирекция „Жилищна политика“, той бе за представяне на цялостната методология, по какъв начин ще се работи.
Пред кого представяте методологията?
Пред Оперативната програма. Всяка Оперативна програма има управляващ орган, като на 7-те програми е в различни министерства. Логиката е такава – проектът трябва да бъде подаден от съответния бенефициент, определен по схемата. Управляващият орган по Оперативна програма „Регионално развитие“ е в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. След като бъде одобрен от упранвляващия орган, може да започне процесът по кандидатстване. Трябва да се опише методологията, по която ще се осъществява обновяването на жилищните сгради, включително всички стъпки, които трябва и етажната собственост да предприеме. В момента на одобрение проектът ще бъдат представен на цялата общественост.
Какъв е срокът за сдруженията, докога те трябва да внесат своите заявления?
След като бъдат разписани самите стъпки, собствениците ще могат да кандидатстват през целия период на програмата, през трите години. Няма да има един срок, в който да подадат заявленията за получаване на финансова помощ. Но ще има някаква рамка – примерно два пъти в месеца, ще има регулярност, за да можем ние все пак да организираме целия процес. Проектните мениджъри, комуникирайки с тях, ще им обяснят всичко, което трябва да направят, и когато са вече готови със съответната документация, те ще подават заявленията към дирекция „Жилищна политика“. Когато е готово едно заявление на собствениците с необходимите документи, то ще идва при нас чрез проектния мениджър. Ще се опитаме да канализираме по някакъв начин пристигането на заявленията и разглеждането им максимално бързо.
Домоуправители съобщиха, че до момента са регистрирани само 7 сдружения – и вашата информация ли е такава и защо се бави този процес?
За съжаление, броят на сдруженията не е голям, но се надяваме, че със стартирането на процеса те ще се активират, защото това ще е условие за получаване на финансовата помощ.
Вие как бихте им помогнали да се активизират?
Такова сдружение не е необходимо за целите на съществуване на етажната собственост. Ние го искаме, за да можем да предоставим финансовата помощ на едно лице – не е необходимо да е на всеки отделен собственик, а на сдружението като цяло. Те така или иначе си функционират, имат си органи на управление – управители, контролни органи и общо събрание, но не са имали досега необходимост да се сдружат и регистрират като юридическо лице. Но това не е проблем, тъй като те ще имат достатъчно време. Тези неща ще се случват паралелно. Могат да си изготвят документи, независимо че нямат реално учредено сдружение в началото, с идеята целият процес да не се забави. Но все пак трябва да са постигнали съгласие, че искат да участват в проекта, защото само така ще могат да участват в проекта, като подсигурят своя дял от 50 на сто от средствата.
В програмата са предвидени 13 милиона лв. за подпомагане на социално слаби. Ще направите ли рекламна кампания, за да разясните по какъв начин ще се стига до тези пари?
Не само за тази възможност, но и изобщо цялостна разяснителна кампания ще има за целия процес – за взимането на заеми, за кандидатстването. В момента са в процес на оценка подадените оферти за фонда, който ще предоставя такива нисколихвени заеми, крайният срок беше 16 януари.
Хората, които нямат възможност да осигурят своите 50% от средствата, ще могат да кандидатстват за заем, така ли?
Да, ще кандидатстват за такъв кредит, ще им се направи оценка. Възможно е всички в едно сдружение да не могат да си осигурят средства – тогава ще могат да кандидатстват като колективен орган за получаване на заем. Ще има пакети както за колективни органи, така и за индивидуални собственици. Има финансови институции, които са готови да предоставят заеми, но както казах, не е приключила оценката и няма как да ги обявим.
Какво от гледна точка на програмата е многофамилна сграда? Колко апартамента трябва да има в нея?
Има определени критерии, които обаче ще се обявят заедно с методологията. Така че по-добре да не избързваме. Вижданията са да е една средна сграда. Със сигурност къщи няма да могат да кандидатстват по тази схема.
В списъка на 36-те общински центрове обаче е например Велинград, а там живеят в къщи, много малко са жилищните блокове?
Целта ни е да обновим по-големите сгради. В момента критериите колко апартамента да има в една сграда не са толкова завишени, че да създават проблем за реализирането на проекта. Но говорим за многофамилни сгради, от което със сигурност са изключени къщите.
Кога очаквате да започне работата по първата одобрена сграда за саниране?
Това завизи от хората, които успеят помежду си да се сдружат. Мога да кажа, че напролет ще започне кандидатстването на сдруженията, но кога ще реализираме първата сграда е трудно да се каже. Трябва да видим как тръгва самият механизъм и какво ще бъде участието на хората.
Домоуправители изразиха опасения, че няма свободно да могат да избират строителните фирми. Как ще гарантирате, че одобрените в списъка ви фирми няма да предлагат много по-скъпи услуги, по-високи цени?
Идеята всъщност е за всяка сграда да се прави отделна обществена поръчка. Всяка сграда, която бъде идентифицирана и си направи двата вида обследване, които ще покрием 100 процента по проекта, ще възлага обществена поръчка за проектиране и обществена поръчка за строително-монтажни работи. Съответно сдружението на тази сграда ще има право да участва в избора. Дали с глас или ще наблюдава процеса, това ще го уточним в бъдеще, но ще присъства по време на избора на изпълнителите. Както гарантираме контрола на избора, така на всяка сграда ще се извършва и строителен надзор. Звеното за изпълнение на проекта ще прави проверки на място преди всяко актуване на извършени строително-монтажни работи. Ще се опитаме с проектните мениджъри максимално да наблюдаваме, на собствениците ще им се обяснява какво точно и как да гледат. Ще искаме от тях да имат техническо лице, което да участва в наблюдаването и контрола. Надяваме се с документацията за всяка тръжна процедура да се гарантира и качеството на материалите, които строителите трябва да доставят.
Бившият вече министър Плевнелиев беше казал, че тези 63 милиона са само пилотни, след тях идват много повече пари за обновяване на жилищния фонд. Какво да очакват хората? Ще има ли следващи траншове и програми, ще се доберат ли до тях и хората от малките селища или собствениците на къщи?
Средства за енергийна ефективност със сигурност ще има през следващия програмен период. Какви ще са изискванията и какъв тип ще са жилищните сгради е много рано да се каже. Парите ще бъдат много повече от 50 милиона. Но може би вече няма да можем да гарантираме, че ще получат 50% финансова помощ. Сегашният размер е най-високият, който държава от ЕС е успяла да договори. В повечето случаи максималната помощ е до 30%. Така че, със сигурност ще има пари, но пропорцията ще е различна. Идеята е сега да се направят възможно най-много сгради. Направили сме някаква сметка, но ако са по-малки сгради, ще са повече на брой и обратно – ако са по-големи, ще са по-малко на брой. Това е механизъм, който и занапред ще функционира. За къщите се смята, че един собственик може много по-лесно да си осигури финансиране, отколкото обитателите на панелен блок. Затова се започва с апартаментите, тъй като те са в състояние, което има най-голяма нужда от промяна.