Продажбите на профили и дограми ще намалеят с около 35%

Пазарът тази и следващата година ще преживее сериозен спад, но работа ще има за фирмите, залагащи на качеството, прогнозира Георги Данчев, ръководител на представителството на Профайн и представител на КВЕ за България.

КВЕ е част от немския концерн Профайн ГмбХ (Profine GmbH), включващ и марките  Kömmerling и Trocal.

Бизнесът дори и в летните горещини може да е много успешен, ако си професионалист и залагаш на качеството. Не са много фирмите, които могат да се похвалят с иновативни постижения и награди през този сезон. С тях немският концерн Profine GmbH доказа лидерските си позиции в производството на  PVC профили за прозорци. През последните два месеца компанията представи нова Co-ex технология за екструдиране на профили от рециклиран материал, а системата  AluFusion спечели  награда за екология.

За компанията, позициите на бранда у нас и в Европа, за настоящия и бъдещ пазар на профили и дограмrи разговаряме с г-н Георги Данчев.

КВЕ е един от лидерите на пазара на PVC профили в България. Кое обуславя популярността на прозоречните системи КВЕ?
Профилните системи KBE, които се произвеждат в завода в Берлин, се отличават с отлично качество, много добри параметри на топло- и звукоизолация, дълготрайност, разнообразие на профили и системи и отлично съотношение цена-качество. Технически те са изключително надеждни и лесни за обработка, което наред с бързината на доставките ги прави желани и търсени от производителите на дограма и от крайните потребители. Доволните клиенти имат важен принос за популярността на марката в България.

Какъв е пазарният дял на този бранд в Германия и с какво се характеризира пазара у нас тази година?
Общият пазарен дял на Профайн в Германия е около 36%, а в Европа – около 25%. Пазарният дял на Профайн в България е около 20%. Пазарът у нас през тази година е засегнат много сериозно от световната финансова и икономическа криза. Кризата в сектора на строителството и на пазара на недвижими имоти се отрази пряко върху пазара на дограми. Очаквам обемът на продажбите на профили и дограми да намалее с около 35% в сравнение с миналата година. Намаленият ръст на продажбите засили негативните явления в бранша като нелоялна конкуренция, неоправдано намаление на цените, влошено качество на продуктите и др.

Кои показатели отличават немското качество?
Основните показателите, които отличават немското качество са: екологично чисти профили без оловни примеси, произвеждани със стабилизатори на базата на калций и цинк, здравина, дълготрайност, отлични коефициенти на топло- и звукоизолация, голямо разнообразие на системи, профили и цветове, позволяващи да се намери оптимално решение за всеки конкретен случай и обект, съобразено с вижданията на архитекта и желанията на крайния клиент.

Как се стигна до обединението на трите силни марки за производство на пластмасови профили KBE, KÖMMERLING и TROCAL?
Обединението на трите марки не стана изведнъж, а постепенно. Процесът  започна през 1999 г. в Германия, когато към акционерното дружество ХТ Тропласт АГ, под чието ръководство развиваше дейността си Трокал, бяха присъединени марките КВЕ и Книпинг. Една година по-късно, през 2000 година, към трите марки бе присъединена и марката Кьомерлинг, с което пазарният дял достигна 23%. През 2003 г. в рамките на ХТ Тропласт АГ беше създадено дружеството Профайн ГмбХ Интернешънъл профайл груп, в което беше обособена цялостната дейност по производството и продажбите на PVC профили на всички марки. През 2004 г. Книпинг излезе от дружеството и преустанови производството на PVC профили. От октомври 2007 г. Профайн ГмбХ е собственост на финансовия инвеститор Аркапита (Бахрейн).  Юридически процесът на обединение на трите марки беше приключен в рамките на няколко години, но хармонизирането на дейността, структурите и  производствените програми беше дълъг процес, който продължи до наши дни. В резултат на обединението Профайн ГмбХ се превърна в най-големия  производител на PVC профили за прозорци, врати, щори, капаци и PVC плоскости. Дружеството има общо 3700 служители, от които 2200 в Германия. Общият оборот нарасна до 863 милиона евро през 2007 г. Производствените мощности са 28 на брой в целия свят с общ обем от 450 000 тона годишно. Централата се намира в Тройсдорф, Германия.

Какво печели пазарът от единен доставчик?
Като лидер на пазара на PVC профили Профайн определя насоките за развитие на PVC системите за дограма, залагайки на качеството и на използването на екологично чисти материали, както и на дълготрайността на своите продукти. Ние предоставяме на нашите клиенти само висококачествени профили с гарантирано качество и доказана дълготрайност. Тук искам да подчертая, че трите марки продължават да развиват самостоятелно своята продуктова програма и да имат свои клиенти, които обаче освен достъпа до продуктите на съответната марка имат достъп и до всички останали продукти на Профайн,  които не са пряко свързани с дадената марка. Ние не вървим към сливане или обезличаване на трите марки, а напротив залагаме на по-нататъшното им  развитие.

Профайн следва европейските норми. Кои са новите технологии за производство на прозоречни системи?

Новите технологии в сферата на прозоречните системи, разработени от Профайн ГмбХ през последните години са:
Профилна система 88 плюс, която представлява шесткамерна профилна система с дебелина на профилите 88 мм. С нея се постига много нисък коефициент на топлоизолация на крайния продукт Uw=0,80 W/(m²K). Системата е сертифицирана за използване в т.н. „пасивни къщи”.
Система AluFusion, която представлява уникално съчетание на два материала – PVC и алуминий, обединявайки техните предимства.  Вътрешната страна на крилото е от PVC профили, а външната – от алуминиев профил. Не се използват усилващи стоманени профили в крилото, тъй като алуминият поема тази роля и дава значително по-добра статика, което от своя страна позволява да се правят крила със значително по-големи размери.

Системата GlassWin, при която се използват специално крило и  технология за лепене на стъклопакета в крилото и отпада необходимостта от използване на усилващи профили. Максимално допустимият размер на крилото е значително по-голям от този на класическите PVC системи. Погледнато от външната страна, крилото практически не се вижда, а се вижда само стъклопакета. По такъв начин за първи път с използването на тази система може да се постигне външна визия като тази на класическите окачени фасади.
Новоразработените плъзгащи системи PremiDoor (повдигане и плъзгане) и PremiLine (класическо плъзгане) също се радват на голям успех и са търсени от нашите клиенти.

Наскоро системата AluFusion profine спечели наградата „Околна среда“. Как технологиите се  подчиняват на грижата за природата?
Да, наистина системата AluFusion получи на 3 юни т. г. във Виена наградата на австрийското министерство на околната среда като продукт, имащ съществен принос за екологията. Наградата се връчва ежегодно от 25 години насам, но за пръв път в нейната история една прозоречна система получава такава награда.

Това най-добре доказва, че развитието на технологиите в Профайн не е самоцел и се извършва винаги при строго съблюдаване изискванията на екологията. Профайн е пионер в създаването на технологии за производство на профили, не съдържащи олово, като от 2004 г. използва за стабилизатори калций и цинк. Всички продукти на Профайн носят знака „greenline”, което означава, че те са напълно безвредни за околната среда. Профайн е инициатор за създаване на организацията REWINDO в Германия, която се грижи за рециклирането на материала от старите PVC прозорци.

В края на юни влезе в експлоатация нова технология, с рециклирани профили, наречена Co-Ex. С какво се отличава тя и продължава ли “greenline” технологията?
Технологията Co-Ex позволява използването на рециклиран материал при екструдирането на профилите. Вътрешните стени на профилите се екструдират от рециклиран материал, а външните – от нов материал. За да стане възможно това бяха разработени ново поколение екструдери в сътрудничество между Профайн и немската фирма Батенфелд – водещ производител на екструзионна техника. Инвестицията в нови екструдери се прави с единствената цел опазване на околната среда и оползотворяване на ресурсите от рециклиран материал. Така  че Co-Ex технологията се явява логично продължение на „greenline”.

КВЕ предлага няколко вида профилни системи. С какво се характеризират те?
Основните профилни системи КВЕ, продавани и получили популярност на българския пазар, са петкамерната профилна система с дебелина на профилите 70 мм и трикамерната система с дебелина на профилите 58 мм. И двете се характеризират с качество, здравина, много добра изолация от студ и шум, многообразие на профили и цветове. От есента на тази година предстои да бъде пусната в продажба и новата шесткамерна система с дебелина на профилите 88 мм.

Какво е предназначението им?
С профилите на КВЕ се произвеждат прозорци, балконски и входни врати, вътрешни прегради, плъзгащи елементи, елементи от типа „хармоника”. Със системата GlassWin могат да бъдат изпълнени и красиви фасади.

Често се спори по въпроса: „Колко камерна дограма е подходяща за климата у нас?”. Г-н Данчев, каква е вашата препоръка?
Моето мнение е, че петкамерните системи с дебелина на профилите 70 мм са оптимални за климатичните условия в България. Задължително условие обаче е  дограмата да бъде изпълнена със стъклопакети с качествено нискоемисийно стъкло, осигуряващи термална защита през зимата и соларен контрол през лятото. Само тогава може да бъде постигнат нужният комфорт през всички сезони на годината.

Не мога да не ви попитам и за прогнозата ви за пазара на профили за прозорци и врати у нас? Според някои специалисти от бранша пазарът на дограма е пренаситен.
Моята прогноза е, че пазарът на профили за дограма през тази и следващата година ще преживее сериозен спад вследствие на кризата, след което ще продължи да се развива, но с по-бавен темп на развитие в сравнение с  последните няколко години. Истина е, че през изминалите години в бранша бяха създадени повече от необходимите за мащабите на страната мощности за производство на дограма и неимоверно много нарастна броят на фирмите в бранша. Кризата при всички случаи ще отсее някои от играчите на пазара и ще изиграе ролята на естествен регулатор на процесите в него. Но като цяло потребностите от качествена дограма у нас са все още големи и работа ще има, особено за фирмите, залагащи на качеството.

Може да харесате още...