Разработката на нови аксесоари и обков е предизвикателство за добрия търговец
Въпреки негативната статистика за развитието на строителството през последните няколко години и всеобщата икономическа криза, не може да не стартираме с повече оптимизъм новата 2012 година. Поводът, за макар и плахия оптимизъм, е нарасналият дял на износа сред производителите на строителни продукти, включително на врати и прозорци. Външните пазари провокират влагането на по-качествени материали при изработката на дограма, както и по-сериозната конкуренция между доставчиците им.
Многообразието и качеството на материалите за задвижване на дограмата – обков и аксесоари, също нараства, твърди Веселин Генков, управител на Пасадоор ООД. С него сe срещаме в единия от двата магазина на фирмата в София, където се предлагат предимно италиански обков и аксесоари за врати и прозорци, заключващи системи, елементи за контрол на достъпа и други материали. Фирмата работи успешно и с испански, немски, полски и други европейски доставчици. На фона на това многообразие от чужди стоки, собствениците на фирмата са убедени, че трябва да се поддържа и българското производство. Не случайно те разработват познати на пазара продукти с нова търговска марка „Como”, съвместно с дългогодишния български производител – фирма „Метал Варна”. Това са ценово ориентирани продукти с добро качество – дръжки, брави и други аксесоари, които по думите на управителите, се приемат добре на пазара.
Разговорът ни с Веселин Генков логично започва с равносметка за изминалата година, на фона на трудностите за бранша.
Успех, въпреки кризата в бранша
„Строителството действително намаля, но за сметка на това част от производителите на дограма, които останаха на пазара, осъществяват износ за други европейски страни – обяснява той. Това неминуемо се отрази и на качеството на произвежданите прозорци и врати. А това касае и нас, като вносители и доставчици на богата гама обкови и аксесоари за дограма”. В условията на конкурентен европейски и световен пазар, всеки производител на дограма би трябвало да се интересува от вида и качеството на обкова. Затова фирмата притежава и нужните сертификати и изисквания за всеки от предлаганите продукти.
„Ние стартирахме през 2007 г., в подходящото време – продължава събеседникът ми. Въпреки труностите за бранша като цяло, за нас наколкото години бяха добри. Ние имаме ръст в продажбите всяка година и това ни позволи да участваме на Есенния Пловдивски панаир през 2011 г. А както всички видяхме, присъствието на фирмите в сектора дограми бе много слабо”.
Като основна причина за успехите на фирмата, Веселин Генков изтъква прякото участие на него и двамата му съдружници в реалните продажби. „Личната ангажираност е много важен фактор, защото за мен е важен всеки продаден елемент, независимо дали е дръжка, панта или цялостно оборудване.
За нас е важно да сме коректни към партньорите и доставчиците си и това е от огромно значение за бизнеса днес”– допълва бизнесменът.
Нашата цел не е да инвестираме в търговски обекти. Стремим се да обогатяваме асортимента от продукти и доставчици, доколкото силите ни позволяват и да увеличаваме продажбите си.”
Конкуренцията
Доверието на клиентите и партньорите е най-доброто средство за успешен бизнес в условията на силна конкуренция, категоричен е мениджърският екип на фирмата. „Ние залагаме на нови продукти, влагаме много труд в разработването на пазара им и това е пътят към успеха ни – казва Веселин Генков. Първият пример за това е малък италиански производител на обков за дограми – фирма Metalkard. Благодарение на доброто качество и разумната цена на продуктите им, ние успяхме да ги наложим на българския пазар. Българинът трудно свиква с новите продукти, но с добро представяне и най-вече опит се убеждава в качествата им!
Човешкият фактор в търговията с многообразие от продукти и доставчици е ключът към успеха – убеден е мениджърът. При това основният аргумент за избора на доставчик и продукт не е цената.”
Доставчиците
В момента фирмата работи с над 16 европейски доставчици от Италия, Испания, Полша, Германия, Гърция, Сърбия и България, като всеки един от тях се е доказал като коректен партньор във времето. „Най-сигурният начин за проверка на даден продукт е тестването му в реални условия – включва се в разговора Николай Марков, съуправител на фирмата, отговарящ най-вече за логистиката и финансовите въпроси. Повечето нови продукти предоставяме като мостри предимно на фирми за производство и монтаж на дограма – обясни той. След това правим пробно зареждане, и едва след като проверим ефективността на продукта в реални условия, внасяме сериозни количества”.
За тази година фирмата предвижда да стартира внос на аксесоари за душ-кабини от Китай. Веселин Генков, чийто управленски приоритет е мащабното познаване на пазара на продуктите в този сектор, признава че цените на китайските аксесоари, специално на тези за душкабини, са по-евтини в сравнение с немските или италианските продукти, а качеството им е на сравнително добро ниво.
Клиентите
„Наши клиенти са както инвеститори, архитекти или фирми за дограма, така и крайни потребители- обясни Веселин Генков. Много често консултираме изпълнителите на дограма, тъй като повечето от тях работят с традиционно познати матераили и не познават многообразието от възможности за обков или аксесоари. Архитектите са тези, които най-често търсят по-различен дизайн за обкова или задвижващите механизми.
За разлика от стъклата и профилите, обковът подлежи на сериозна експлоатация и износване, което прави изборът му особено важен при изработката на дограма”- обяснява Веселин Генков. Наблюдението му е, че у нас се използва стандартен тип обков, но тенденцията е при по-големи проекти, особено с чуждестранни инвеститори, да се търсят по-добри механизми за заключване или контрол на достъп. Същевременно често пъти инвеститори на обекти търсят максимално евтиния вариант при избора на дограмата, особено в трудните икономически условия. Но това рефлектира върху собственика или наемателя на имота, който при възникването на проблем с дограмата, ще трябва да плати повече, отивайки директно при търговеца.
Един от проблемите, с които идват крайните клиенти е следствие от поставянето на неподходящ обков или монтиране на обков с недостатъчна товароносимост. Много от проблемите могат да се избегнат с избора на обков, който не подлежи на реглаж. Фирма „Пасадоор” е сред първите доставчици на такъв обков. Това е двуосов механизъм с регулиране във всички посоки и регулируеми панти за едноосово отваряне, предвидени за нужното натоварване.
С помощта на долната регулируема панта се постига по-плътно прилепване на крилото към касата. Двуосовият механизъм на фирма Metalkard е с товароносимост до 150 кг и улеснява монтажа на прозорци с по-голям размер, като гарантира дълъг експлоатационен период.
Основният аргумент при предлагането на този обков е, че с него до голяма степен се улеснява работата на монтажниците и се постига по-високо качество на дограмата.
Тенденции в търсенето
Една от тенденциите в търсенето на аксесоари и заключващи механизми е доброто съотношение качество – цена. Другата е изборът на противовзломен обков от крайни потребители. Наблюдава се и засилено търсене на механизми за контрол на достъпа, особено в обществени, бизнес или други по-големи сгради. В това направление фирмата предлага електрически насрещници, електромагнити (електрически брави за входни врати) на една от водещите компании в Европа-Openers & Closers – Испания, които притежават 3 години гаранция.
Друг предпочитан продукт са механизмите за отваряне на високи прозорци с ел. управление, които търговците наричат още верижни автомати. В това направление „Пасадоор” работи успешно с фирма „Geze”, като поддържа сериозно количество на склад. При доставката на автоматите за стъклените врати, фирмата си партнира с Дорма България ЕООД.
Нови разработки
Една съвременна разработка за стъклени врати, която фирмата отскоро предлага на пазара, е подов автомат, вграден в стъклена врата. Той представлява панта, с вграден в нея автомат, който се монтира в крилото, а не се вкопава в пода.
Популярни напоследък са и така нар. напрегнати панти за летящи врати с метална пластина, приложими особено в училища и други обществени сгради. В това направление фирмата доставя панти от Justr -Испания.
Както споменах в началото, фирма „Пасадоор” защитава и родното производство, като въвежда нова марка продукти „Como”. Целта е те да задоволят търсенето на продукти в по-ниския ценови клас, които имат добри технически параметри и съвременен дизайн. Николай Марков обясни, че това е съвместна разработка с фирма „Метал Варна”, която въпреки 100-годишния си опит в производството на секретни заключващи системи и дръжки за врати и прозорци, е загубила доверието на много от потребителите. „Факт е обаче, че марката „Como” набира популярност сред клиентите ни” – обобщава бизнесменът.
Разнообразието от антипаник заключващи механизми за аварийни изходи е обогатено с устройствата на специализирана в това направление италианска компания – Antipanic.