Създадоха фасада-воал за Музей на модерното изкуство
В Лос Анджелис откриха Музей на съвременното изкуство The Broad, проектиран от бюрото Diller Scofidio Renfro.
Основателите на The Broad са двойката Елай и Едит Броуд. Те са прочути меценати и колекционери на следвоенно и съвременно изкуство. Притежават колекция от 2000 експоната, която е една от най-добрите в света.
С техни средства в САЩ вече са построени няколко културни института по проекти на най-изтъкнатите архитекти: Ричард Майер работи върху Центъра на изкуствата в Лос Анджелис, Заха Хадид – върху музейния институт на щата Мичиган, Ренцо Пиано – върху Музея за съвременно изкуство в състава на LACMA – Музей на окръг Лос Анджелис.
Именно в LACMA очакваха да получат колекцията на Броуд, дори и с дългосрочен договор за наем, но Елай Броуд преди пет години направи неочакван ход, като каза, че ще изгради за своята колекция отделен, собствен музей.
Мястото бе избрано в условния център на Лос Анджелис – в района на Grand Avenue, където са съсредоточени най-значимите и нови обществени сгради на града: в близост до The Broad се намира Walt Disney Concert Hall на Франк Гери (проект, веднъж спасен от Елай Броуд в момент на криза със стабилн сума); на отсрещния тротоар е сградата на Арата Исозаки, Музей на съвременното изкуство MOCA (също отдавна подкрепяно от Елай Броуд); до него – Катедралата на Дева Мария на Рафаел Монео и художественото училище №9 Coop Himmelblau.
Освен всичко това, в един момент отново оживя проектът за трансформиране на тази част на града, известна със своята „автомобилна култура“ в атрактивна за пешеходците зона, по идея на Франк Гери и предложените многофункционални ансамбли на Grand Avenue. Като цяло, този проект е на доста години и той включва разнообразни мерки, като например откриването и на нова метростанция. Ето защо и The Broad е представен с едно допълнение от площад с площ 2300 m². Въпреки всичко, това не е единственият подарък от Eli Broad към гражданите. Входът на музея ще е безплатен.
Музеят, проектиран от Diller Scofidio + Renfro, на пръв поглед служи основно за колекцията на семейство Броуд, която с помощта на Фондация Broad Art (също базирана в нова сграда) ще бъде нещо като музейно депо: експонатите от тук постоянно ще се дават за показване в различни музеи по света. Доста сложната задача – съхранението е обикновено в незначително помещение при закрити за посетителите врати и заема по-голямата част от сградата. Това е оставило и своя отпечатък върху проекта. Архитектите от своя страна не издигат този вид публични пространства във вид на обикновено хранилища, а позиционират складовите помещения в центъра на сградата – на условен втори етаж.
Изложбените зали на третия етаж посетителите достигат по 32-метров ескалатор от фоайето на партера, а слизането е по стълби.
Хранилището съответно се вижда през изрично поставени стъклени отвори – като едно пътуване с ескалатора през „туловището на бетона“ към светлите зали на върха. Всичко това е предназначено за създаването на „кинематографично“ преживяване, което Los Angeles е повече от удачно.
Всичкото това е покрито с един бял „воал“, както го наричат на архитектите: бяла фасада от фибробетон, прорязана с поредица от отвори, които регулират количеството светлина в помещенията.
„Воалът“ е повдигнат леко над нивото на земята, като подканва гостите да влязат вътре в музея.
Също така, външната част на музея е оживена с остъклен „Oculus“ (отново термин на авторите на проекта), по-скоро напомнящ пробив в изрядната структура на постройката.