Ще сме лидер на българския пазар и региона
„Работа, отговорност и поглед към чужди пазари са изходът от кризата”
В началото на тази година заработи най-голямата фабрика за производство на врати в България, в гр. Кюстендил. В нея се произвеждат вратите с марка Eurostill, по немска технология и с немски машини, а италиански дизайнери са консултанти за най-високия клас врати. Няма такава фабрика досега у нас и скоро няма да има, смело заявява управителят на фирма Евростил ООД г-н Даниел Данчев, за когото ангажиментите към екипа, клиентите, инвеститорите и партньорите стоят над всичко. Затова му благодаря, че отдели време и даде първото си интервю за специализираното интернет издание Dogrami.bg.
Вероятно мнозина от вас се питат „Кога ще настъпи пазарния таван за производителите на дограма и врати у нас и кои са печелившите външни пазари?” Със сигурност всеки в бранша е намерил отговор за себе си. Ето как г-н Данчев определя бъдещото на компанията, която ръководи, както и перспективите за развитие на бранша в настоящите условия.
Г-н Данчев, фирма Евростил е традиционен производител на интериорни врати и дограма. Може ли да се каже, че компанията в момента има нов облик?
Направихме лек завой от досегашната посока на развитие на фирмата. Изградихме нова съвременна база в гр. Кюстендил за производство изцяло на интериорни врати. Очакваме да покрием цялата гама от продукти в трите сегмента – нисък, среден и висок клас.
Предвиждаме и производство на най-високия клас врати. Разработихме технологията и успешно произвеждаме ниския и среден клас врати – основно с покрития от фолиа и фурнири. В момента се тестват технологично производствата на високия и хай-клас врати, които очакваме да пуснем до края на тази година.
Трудно ли се разработва такова мащабно производство и кое ви провокира да го направите?
Определено е трудно, но се оказа дори по-трудно от очакванията ни. Провокира ни най-вече недостатъчният пазар на дограма в България, както и голямата конкуренция в него. Производството на интериорни врати е нещо много интересно и далеч по-специфично. Инвестицията, която е необходима за постигане на голяма себестойност и капацитет, е много сериозна. Многократно надвишава тази, която се влага при производството на дограма.
С изграждането на новата производствена база ще имаме предимство на пазара. Досега в България такава фабрика досега не съществуваше, смея да твърдя и в цяла Югоизточна Европа. Не очаквам и скоро у нас да има подобна. Тя е изградена е върху площ от 73 537 кв. метра. Инвестицията в нея засега надхвърля 14 млн. евро.
Вие сте партньор с един от лидерите на пазара на PVC профили Gealan. Защо отново се доверихте на немското качество и кои са новите ви партньори?
Немските технологии и иновации са доказали, че работят успешно. Технологията за производство на врати, която ние използваме, е изцяло немска. Немски технолози са направили подбор на машините, инструментите и материалите. Машините са на лидерите в бранша IMA, Kraft, Barbеran, VEN Jacob, Weining, Schelling, Ott. Суровините и материалите за производството на врати са на най-добрите немски и австрийски фирми MDF Hallein, Münchinger, Simonswerk GmbH, Chiyoda, Stork, Deventer. Moevel folio.
Немски екип ще управлява фабриката до края на 2009 година, докато българският екип от специалисти се обучи напълно. Държа да отбележа, че българските специалисти са много добри.
С какъв капацитет ще работи новата фабрика в Кюстендил?
Най-големите фабрики за врати, които съществуват у нас до момента, могат да произвеждат максимум 2000 врати на месец. Ние произвеждаме между 800 и 1000 броя на една смяна, при 8 часов режим на работа. Това означава, че при двусменен режим на работа може да постигнем този обем за един ден. Стойността на вратите е конкурентноспособна на китайските, а качеството им е далеч по-добро. Това ще потвърдят и клиентите ни.
Технологията и машините за производство са изцяло немски. Работи се по коренно различен начин и очакваме да се утвърдим като лидер на българския и съседните пазари.
С разширението на производството си вие налагате и нова марка за врати – Doorline. Какво е характерно за нея и в кой ценови клас са вратите?
Това са висок клас врати, които ще стартираме от края на 2009 година. Като марка е позиционирана в Германия, но съществува и в доста страни от Западна Европа. Регистрирана е и в България. Ние работим с екип от търговци в Германия, специално за този клас врати. Имаме и конкретни поръчки, но за момента задържаме производството на този най-висок клас врати. Стартирахме успешно и реално произвеждаме средния клас врати. Не предлагаме най-ниския клас врати, например от по 120 лв., както биха искали някои инвеститори. Ние влагаме качествени материали и даваме всичко от себе си за постигане на добър краен продукт, макар и на малко по-висока цена. Това ни дава сигурност, че клиентът ще има врата с гарантирано качество, и ще я ползва дългогодишно.
Кои са приоритетите на фирмата в близък план?
Приоритет е завладяването на българския пазар като цяло. Гледаме главно и към чуждите пазари, включително и тези от Западна Европа, където конкуренцията е много по-голяма, а качеството на продуктите и материалите е различно. Там, откъдето сме купили нашите технологии. Целта на фирмата е в следващите 2-3 години да се превърне в източник на интериорни врати в страната и региона – Гърция, Румъния, Турция, Македония, Албания и Сърбия.
Могат ли българските врати да пробият на пазарите в Западна Европа?
Това времето ще покаже. Много фирми от различни браншове са го направили. Убеден съм, че можем да продаваме и врати на западните пазари.
Явно сте оптимист, след като разширявате капацитета си в трудна за бизнеса година? Производството ли е изходът от кризата?
Производството на врати е една много малка част от икономиката на България. По принцип изходът от кризата е много работа и отговорност, както и поглед на всички фирми към външни пазари, за да могат да влизат чужди пари в България. Обектите у нас са ясни и те не са много. Догодина ще намалеят наполовина, а след това ще са единици.
Смятате ли, че кризата ще отсее добрите на пазара на врати и дограма?
Кризата не е добра за никого. Бизнесът я усеща с намаляването на плащанията – някои закъсняват, а други изцяло спират. Някои проекти са отложени във времето, а други – изцяло замразени. Банките са прекалено предпазливи при отпускането на кредити.
Аз лично се съмнявам, че тази година ще се отсеят добрите на пазара. Моите предвиждания са, че това ще стане през следващата година. В България няма точни правила за контрол на пазара, затова фирмите са отсяват помежду си. Има фирми с огромни инвестиции, в същото време се явяват конкуренти, които не са достатъчно лоялни. И това ще доведе до отсяването на пазара.
На какво може да разчита един мениджър в тези условия?
Най-вече на своя екип, институциите и банките, които го подкрепят. Само за тази година сме назначили 100 човека, от които четирима мениджъри. В България има качествени кадри, но те са твърде малко. По тях си проличава и коя фирма какво представлява. Знаете, че в една фирма, която се движи по ръба, никой не иска да работи. Трудно се привличат качествени кадри. При нас обученията в производството се водят от немци, а за търговията – от италианци. Имаме и консултанти по финансите в Лондон. Мисля, че за всеки един от екипа е удоволствие да работи.
В портфолиото на компанията присъстват големи инвеститорски обекти. Кои са настоящите?
Участваме в почти всички по-големи проекти в България, както лично, така и чрез нашите дистрибутори. Очакваме до края на тази година да имаме около 500 дистрибутора в България, Румъния и Гърция. Това са трите държави, на които акцентираме и където ще имаме пазари. Предвиждаме собствени складови бази и търговски екипи, изцяло изградени и управлявани от нас.
Към кои други пазари за врати се стремите?
В Италия имаме доста добри контакти. Работим с консултантска фирма по отношение на продажбите, както и с италиански дизайнери – за най-високия клас врати. Посредством контактите си с Италия се надяваме на представяне и на по-големи пазари – Либия и арабските страни, там където главно италианци са проектанти и изпълнители.
А производството на дограма с какви темпове ще продължи?
Ние продаваме успешно от около 15 години и не възнамеряваме да спираме производството ѝ. Не планираме допълнителни инвестиции в него. През 2007 г. инсталирахме нови немски машини и оборудване за дограма, на стойност около 1 млн. евро. Мисля, че там сме на доста добро ниво.
Виждам грамоти за бързо развиваща се фирма. Ласкаят ли ви наградите или по-скоро ви задължават?
Ангажиментите ни към хората, фирмите, инвеститорите и партньорите са толкова големи, че нямаме време да се ласкаем от наградите. Трябва да им представим най-вече много добър продукт, логистика и добър сервиз. Това е в основата на успеха и за всички западни компании – качество, надеждност, логистика, много добро обслужване и отношение към клиента. А те за съжаление в България все още липсват на много места.
А частните клиенти как достигат до вас?
Начинът е чрез нашите дистрибутори. Ние ще извършваме само „бизнес ту бизнес” (B2B) продажби. Евростил няма да обслужва директно крайните клиенти, а само чрез дистрибуторите си.
Не възнамеряваме да работим с крайни клиенти, както и не работим с даден дистрибутор на всяка цена, само за да продаваме. Интересува ни как продуктите стигат до крайния клиент и в какви срокове, какво е отношението към него. Имаме създадени мобилни групи в страната, които ще проверяват отзивите на клиентите, посредством анкети. Всеизвестна максима е, че един доволен клиент води поне двама други, а един недоволен е способен да откаже други десет.
Слава Богу, ние имаме доста доволни и благодарни клиенти!