Трябва да си отговорен към клиента и работата си
Да си сред първите производители на дограма е предимство, но и отговорност – към работата и клиента. Този единствено възможен път към успеха следва Асен Новачков вече 18 години в бранша, като 13 от тях той е управител на Юнипласт ООД, оторизиран производител на PVC прозорци Кьомерлинг.
С привичната си усмивка той ме посреща в своя семпъл кабинет, разположен непосредствено над цеха за дограма. Всичко е събрано в едно на пръв поглед неголямо хале, но то е с изцяло автоматизирано съвременно оборудване, което според г-н Новачков не отстъпва на нито един немски производител от техния ранг.
В края на отиващата си 2010 г. реших да ви срещна именно с него, защото макар и икономист по образование, с годините той е научил много за бизнеса, като най-важното от което е да си лоялен към клиента и отговорен към занаята.
Ето какво сподели той в откровен и непринуден разговор, на чаша горещо кафе.
Г-н Новачков, вие сте сред първите производители на дограма. Какво Ви събра с този занаят?
Стана съвсем случайно. Привлякоха ме мои приятели, които бяха навлезли вече в този бранш. Първоначално, пет години се занимавахме с производство на алуминиева дограма, но през 1997 г. създадохме дружество за пластмасова дограма Юнипласт ООД и оттогава съм нейн управител.
Фирмата е оторизиран производител на дограма Кьомерлинг, със съответния сертификат за това, придобит след поредица от обучения, съгласно изискванията на немската компания KÖMMERLING , която днес е част от групата Profine.
Необходима ли е сериозна инвестиция за да се стартира подобно производство?
Аз смятам, че е необходима. За да има съвременно и модерно производство, което да гарантира постоянно качество, са необходими най-вече качествени машини, които естествено са скъпи. Ние стартирахме с по-малко производство и капацитет, като с развитието на пазара инвестирахме много в машини и оборудване. Затова мога да кажа, че в момента Юнипласт е на най-съвременно ниво в бранша. Реално не съществува качествена разлика между нашите машини и тези на немските фирми от нашия ранг.
Аз принципно съм привърженик на постепенното инвестиране, както в производство, така и в оборудване, определяно от търсенето на пазара и собствените възможности. Това, което сме направили е немалка инвестиция. На неголяма площ сме разположили доста ефективно производство.
Кое прави производството ви ефективно?
Това безспорно са компютърните технологии, които при нас се използват рационално. На практика всеки един чертеж от проектантското бюро се пренася автоматично към машините за изработка и последваща дообработка на детайлите, а съответният оператор само задейства конкретната програма. Така човешката намеса се свежда до минимум, което респективно намалява вероятността за възникване на грешки. С помощта на компютърните програми, допустимите отклонения в размера са най-много една десета от милиметъра. Именно тези процеси гарантират качеството на продукцията ни. В действителност това не е евтин процес, но ние не се стремим да сме в графата „евтини”, а „качествени” продукти. Този факт се гарантира и с въведената система за качество ISO 9001:2000.
Какъв капацитет поддържате?
Капацитетът ни е много над сегашните изисквания на пазара. С това оборудване може да правим по 100 прозореца на ден, а в момента достигаме най-много до 1/10 част от възможностите си. Имало е периоди, в които сме постигали пълно натоварване и за да изпълним в срок поръчките, прецизирахме месечните графици и работихме без почивка. Това бе, когато имаше и голямо дистрибуторско търсене.
Всъщност производството на качествена дограма не е най-трудната част от един бизнес, защото това се постига с подходящите инвестиции, оборудване и хора. Проблем е намирането на пазар, осигуряване на достатъчно поръчки и задоволяване на потребителското търсене.
Кои са най-честите подобрения в един дом, свързани с Вашата дейност?
Нашата дейност е свързана с поставяне на нова или смяна на дограма и довършителни дейности. Отскоро предлагаме и поставянето на дворни огради от PVC профили, които са армирани и доста устойчиви. С тях може да се оформи красива ефектена ограда на двора, която освен това е и доста сигурна. Цената на такава ограда е 160 лв. на кв. метър за бели профили и малко по-скъпа за цветните профили. Търсим и други начини за разширяване на кръга от услуги, които предлагаме.
Намирането на пазар сега е още по-трудно. Как се справяте?
Да, сега наистина е още по- трудно и една от причините да сме все още на този пазар е, че сме се задържали достатъчно дълго. Имаме изградено име и кръг от потенциални клиенти и хора, които ни познават и ни се доверяват.
Стремежът ни в началото бе да изградим широка дистрибуторска мрежа, но може би ние като ръководство не съумяхме да я реализираме по начина, по който ни се искаше. Мога да сравня с фирми, които стартираха след нас и развиха много по-силна мрежа от дистрибутори.
Имате нов сайт, който може би ще насочи повече клиенти при вас?
Аз смятам, че интернет комуникацията определено има голямо бъдеще в бизнеса, поради което залагаме изключително много на новия ни сайт, като средство за непосредствения контакт между фирмата и потенциални клиенти. Оптимизираме информацията, което пък ни помага да проследяваме конкретното търсене, спрямо което публикуваме информация за конкретен продукт или направление. Последните ни данни от посещенията показват например нарастващ интерес към PVC вратите – балконски, за санитарни помещения или входни. И ние съответно реагираме на това. Стремим се към директен контакт с клиента и отговор на конкретните му потребности.
Защо PVC вратите са предпочитани пред интериорните от дървени плоскости предимно за санитарни помещения?
Първо, защото пластмасовите врати, особено тези с дървесен декор, са достатъчно близки като визия, че дори някои хора не ги различават от оригинала. Освен отва пластмасата като материал гарантира, че вратите няма да провиснат или да се изкривят. PVC вратите са предпочитани за бани, защото там влажността е по-висока, а пластмасата издържа на влага и топлинно натоварване, освен това уплътнява и топлоизолира помещенията по-добре. Аз винаги препоръчвам алуминиев праг именно за уплътняване, но мнозина си го спестяват, което води до изтичане на влага и топлина под вратата. Но задължително е при подобно уплътняване, банята или друго влажно помещение да има добра вентилация. Най-общо цената на PVC вратите се определя от дизайна и това дали ще се вгражда в нея термопанел. Монтирането на огледало от едната страна е един от предпочитаните варианти, при който освен желаната визия се постига и по-добра изолация.
Какво я прави устойчива една PVC дограма?
Пластмасата е мек материал и затова се нуждае от допълнително усилване- метална армировка. Но в стремежа да се постигат по-ниски цени на прозорците, някои производители си я спестяват или слагат далеч по-тънък усилващ профил, в сравнение със стандартните изисквания за статика на прозореца като конструктивен елемент.
Намаляването на дебелината на армиращия метален профил се наблюдава като тенденция на пазара с цел по-ниска цена на прозореца, но това не е коректно отношение спрямо продукта и клиента, а още по-малко към занаята. Не можеш да правиш един прозорец с височина 1,80 м. например, и да не сложиш армировка,отговаряща на техническите изисквания за съответния профил. В този случай икономията на метал е неоправдана, защото освен че ще духа през него, той е и доста нестабилен при силен вятър. Усилването може да се избегне единствено при малък прозорец 60х60см, но за стандартен прозорец, балконска врата, витрина, и особено за големи остъклявания, влагането на нужната армировка трябва стриктно да се спазва. Отговорността на производителя тук е много голяма, имайки предвид силните ветрове, които ни се случват напоследък.
За стабилността на един прозорец от значение е и броят на камерите, защото с увеличаването им се намалява размера на основната камера, където е вградена армировката. В крайна сметка изработката на дограма е компромис между броя на камерите и степента на усилването й. Най-често се прибягва до избора на различен профил или релеф на армировката, така че да се повиши статиката на рамката.
Може ли да се заменя армировката и в кои случаи?
Когато става въпрос за замяна на армировката с други материали, вече говорим за сертифицирани профилни системи, приложими за пасивни къщи. При тях технологията на изработка както и монтажа са коренно различни. Ако при стандартен PVC прозорец стъклопакетът не се лепи към рамката, то при прозореца за пасива къща се използва троен стъклопакет, който играе роля на армиращ елемент и слепването му става по специална технология. Само в този случай армировката може да се замени с други изолационни материали, които подобряват топлоизолацията на профила.
Ние имаме изработени и монтирани доста такива прозорци с троен стъклопакет и профил Кьомерлинг 88 Плюс, но не и на пасивни къщи. Той има високи показатели за топло- и шумоизолация и успешно се използва за изграждане на нискоенергийни къщи, а и не само.
Учудващо е, че влагането на дограма с троен стъклопакет и 88 мм профил е не много по-скъпо от петкамерната.
Предимството на тройния стъклопакет с 88 мм профил е и в наличието на още едно трето уплътнение, с което се поддържа и много добра хидроизолация на прозорците.
Погрешно се възприема PVC дограмата като предизвикваща появата на влага и мухъл. Влагата се съдържа в помещенията и единственият начин да се избягва е добрата им вентилация, която се постига най-просто с проветряване.
Какво би могъл да изисква клиента от производителя на дограма?
Добре е като минимум да се вгражда петкамерна дограма. Дори за българските климатични условия човек може да използва стъклопакет с комбинация от нискоенергийно и обикновено бяло стъкло. Човек трябва да следва развитието на новостите в тази сфера, защото разликата в качеството на живот е много по-голяма отколкото тази в цената.
Как се отрази кризата на работата ви?
Много е важна психологическата настройка и позитивното отношение. Необходими са много повече усилия за да преодолеем кризата. Трябва да се проявяват и по-големи гъвкавост и разбиране, за което съм благодарен на екипа, с който работя. Сега е трудно да се поемат излишни рискове и затова разчитаме само на собствени средства и на поръчките си.
Трудно е, особено когато има и нелоялна конкуренция. Но ние сме поели пътя на коректността и качеството, който се опитваме да следваме. Според мен това е правилният начин на работа и отношение.
Успешна ли е 2010 г.?
За мен всяка година е успешна въпреки спада в сравнение с 2009 г. Но той е по-малък в сравнение с предходната. А за бъдещето съм отново оптимист. (Така с усмивка и позитивизъм завършва разговорът ни с г-н Асен Новачков).