Управлението на сгради е бизнес за над 1 млрд. лв.

Браншът се развива отскоро в България, фирмите търсят кадри и планират растеж

Колко струва поддръжката на една голяма сграда, как се оптимизира този процес, как се прави по-икономично отоплението, осветлението, почистването? Как се съчетават новите материали и технологии със строителството от преди век? Над тези въпроси малцина се замислят, ако не са пряко ангажирани. Една нова бизнес организация повдигна завесата и направи публично представяне на дейността си, с което даде обяснение и за един налагащ се термин – фасилити мениджмънт.

Грижата за сградния фонд е дейност, която ще се разгръща и ще добива все по-голямо значение, заявиха представители на Българската асоциация по фасилити мениджмънт, които организираха за първи път честване на Световния ден на фасилити бизнеса – 23 юни. Аргументите им се опират на факта, че без да е все още широко познат, този бранш вече е стигнал оборот над 1 млрд. лв. годишно.

Ръст с нови 20 на сто се очаква от предстоящото включване на най-големия клиент на фасилити услугите – държавата, чийто сграден фонд е огромен, но остарял, каза Бисера Иванова, изпълнителен директор на Facility Optimum Bulgaria. По думите й целта на тази дейност е колкото оптимизирането и ефективната грижа за сградния фонд, толкова качеството на живот на служителите, които работят в тях.

Председателят на асоциацията Тошо Киров, който чете лекции по дисциплината в Стопанския факултет на Софийския универстет, дава следното определение за фасилити мениджмънта на недвижим имот: една интердисциплинарна дейност, която обединява областите техника, икономика, екология и право. Това е цялостна управленска система за запазване и повишаване на стойността на недвижимите имоти и за удължаване на техния живот. Търси се максимално ефективно управление и експлоатация и възможно най-добър икономически резултат за собственика. Гарантира се комфорт за ползвателите.

По данни на асоциацията делът на частните дружества, които ползват целия пакет услуги, в последните две години е нараснал с 20%. Бизнес клиентите бързо са схванали изгодата от комплексните услуги, които значително намаляват разходите.

Интегрираният подход води до намаляване на разходите в резултат на икономии от мащаба и синергия, гарантира се по-лесен контрол и мониторинг на дейността, централизират се разходите, обясни Бисера Иванова.

Все още обаче големите държавни сгради остават извън обсега на специализираните фирми от бранша. Малко от обществените поръчки са направени така, че да се постигне съществено намаляване на експлоатационните разходи. Вместо да прилага комплексно управление, държавата остава клиент за единични услуги – охрана, почистване, поддръжка на различни сградни инсталации. Така се инвестира огромен човешки и финансов ресурс, организират се множество конкурси и общият разход по това перо нараства допълнително и се пропуска възможността да се намалят високите експлоатационни разходи.

Експертите в бранша прогнозират бизнесът да расте с около 20% на годишна база и постепенно да се приближава до нивата в старите европейски държави, където се наблюдава динамично развитие от 2003 година насам. За пример дават Германия – за седем години фасилити мениджмънтът тръгва от нулата и стига до Топ 5 на индустриите, формирайки 5,5% от БНП на страната с оборот 122 млрд. евро. Към момента 10% от заетите германци, около 4 млн. служители, работят в тази сфера.

У нас фирмите в бранша са нараснали 3 пъти за 2 години

Това са предимно български дружества, които се преборват както със спадналите цени вследствие на кризата, така и с конкуренцията помежду си. Цената на услугата се движи между 1 и 2 евро за кв.м, в зависимост от обхвата на услугата и продължителността на договора.

Разпределението на обема в частния сектор е: 35% за поддръжка на административни и офис сгради, 30% на новооткритите молове и по-малките търговски сгради и магазинните вериги, 10% в жилищните комплекси, 10% в промишлените обекти и логистични паркове и около 15% са финансови, ютилити компании и телекоми с клонова мрежа в цялата страна.

Една от целите на асоциацията е да разбие двойката проектант – инвеститор и да осигури равностойно участие на фасилити мениджъра, като го постави на правилното място в строителството на новите сгради, каза Горан Миланов от фирмата „Немечек”. Това е особено актуално в светлината на поставените цели за енергийна ефективност.

Друг ключов аспект е екологичният. Проучване на фасилити компаниите сочи, че 64% от наемателите на нови сгради предпочитат да изберат „“зелена““ сграда, 85% от наемателите въвеждат в своя бизнес „Зелени” стандарти, а близо половината от компаниите-наематели са склонни да плащат с 10% повече за „зелен” офис.

Зелената сграда е гаранция, че енергията и материалите се влагат ефективно през целия жизнен цикъл на сградата (проектиране, строителство, експлоатация, разрушаване), така че въздействието върху околната среда и глобалната природа да е минимално, отбеляза Тошо Киров.

Търсят се кадри

Световният ден на на фасилити мениджмънт бизнеса бе повод компаниите от бранша да отправят покана за работа към млади, добре подготвени кадри, които в момента приключват обучението си във висшите училища. Браншът има нужда от кадри и вратите са широко отворени, увериха мениджъри на среща със студенти в Софийския университет.

Обявен е и конкурс за слоган на фасилити мениджмънт бизнеса в България. Той трябва да е разбираем, да не съдържа чуждици, да бъде лесно запомнящ се и да бъде със „зелена” екологична насоченост. Предложенията за конкурса ще се приемат до 23 юли 2011 г. включително на имейл konkurs@foptimum.bg заедно с име и телефон за обратна връзка. Победителят ще бъде обявен в първите дни на август.

Фирмата Facility Optimum Bulgaria ще осигури 3-месечен платен стаж на победителя в конкурса.

Може да харесате още...