Успехът е резултат на точен избор и последователност

Разговаряме с Моника Николова – собственик и управител на фирма Ника:

Фирма Ника утвърди името си в условията на остра конкуренция. Как се справяте с предизвикателствата на един твърде динамичен и непредвидим пазар?
Когато се борехме да направим Ника популярно име, бяхме концентрирали усилията си в едно – да предлагаме възможно най-качествената услуга. Дограмата е много повече от продукт. Тя е сборен резултат от ума и труда на много хора: някой я е проектирал, други са я произвели, преди да се стигне до монтиране. Но процесът не приключва с монтажа – с това животът на дограмата само започва. Идеята ни беше да създадем и да продаваме услуга, която да ни намери постоянни партньори, а не просто клиенти!

По времето на големия бум в строителството работата ни набираше скорост със страхотни темпове, което освен положителни емоции ни носеше и много проблеми.

За себе си мога да кажа, че след като се хвърлих във водовъртежа, нито веднъж не се усъмних дали ще се справя. Не се питах възможно ли е нещо да ни изтласка от пазара.

Сега сме Ника – точният партньор! Защото не отстъпихме от основното си правило – поръчките да се изпълняват наистина с добро качество и винаги навреме.

Стартирахте като дистрибутор на дограма и охранителни щори. Получаването на лиценз за производство на PVC прозорци и врати с профилни системи Salamander бе решителна крачка напред. Кое наложи промяната на статута и какво спечелихте от нея?
В началото бях само търговец, всъщност с това най-много обичам да се занимавам. Но бързо усетих, че нямам тази свобода и гъвкавост, която дава собственото производство. И не можех да контролирам качеството така, както на мен ми се искаше.

Едно пътуване до Германия през 2001 година, чиято цел бе да представи немски машини за производство на PVC дограма пред български бизнеспартньори, се оказа повратната точка. Спомням си, че не разглеждах обувки или чантички, а каталози с модели на машините – странно поведение за жена, както го определиха мъжете от групата, вече опитни производители.

Това пътуване ме запали, а после дойде предложението от тогавашния ни доставчик на дограма фирма „Алмакс”: „Ти имаш търговските офиси, ние – производствен цех. Дай да направим съвместен бизнес”. Този общ проект просъществува едва девет месеца, докато не узря мисълта, че мога и сама.

По времето на големия бум на дограмата все си казвах много хубаво не е на хубаво. Добре, строим като луди, но кой ще ги купува тия апартаменти?! Нашата страна е малка и нямаш ли перспективата да произвеждаш за износ, накъде си тръгнал?! Мисля, че Ника оцеля и поради този отказ от „изхвърляне” – стабилно закотвена в реалността. В момента работим по собствен избор, а не по принуда, защото не трябва да връщаме кредити. Спокойна съм, защото съм приела факта, че, докато не мине кризата, ще произвеждаме по-малко, ще свиваме разходите. Но сме независими. Сами решаваме.

Кои от вашите продукти най-успешно се състезават на пазара?
Често казано, вече не се състезавам. Това, което имаме – комбинация между профилна система Salamander, обков Maco и отношението към клиента – ни дава много предимства. Без да омаловажавам качествата на дограмата!

Хитовият ни продукт е Bluevolution – 6-камерен, разработен специално за приложение в пасивни сгради. Той позволява използването на троен стъклопакет с ширина до 60 мм, като постига коефициент на топлопроводимост по-малък от 1 W/кв.м.

Масивен е – общата ширина на касата е 92 мм, естествено клас А, с дебелина на стената 3 мм според изискванията на немския стандарт.

Изключителен профил! Той е изборът на хора с максимални изисквания към топло-и шумоизолация. Експлоатационният му живот е 60 години. Произвежда се единствено в Германия, което се удостоверява със сертификат за произход. Bluevolution се появи у нас през март 2010-а.

Bluevolution не е пригоден само за къщи. В тухлен блок с добра изолация също може да се сложи. Но разликата в цената е чуствителна, над 20 % в сравнение с най-продавания профил на Salamander – Streamline. Енергийноефективният дом изисква сериозни разходи, но инвестицията се връща през първите пет години. Така че със сигурност си струва!

Аз самата много харесвам профила 3 D дизайн – като идея не е нов, като време е преди Streamline. Той също е 5-камерен, с изцяло обла визия и тройно гумено уплътнение, с изключителна конструктивна здравина и елегантна линия. Експлоатационният му живот е 60 години, както на всички профили на Salamander . Имаме много клиенти, особено в Банско, на които сме правили дограма 3 D дизайн. Коефициентът на топлопроводимост е 1.3 W/кв.м.

Променя се законодателството, променят се обстоятелствата и това „зарежда” несигурност у хората. Лесно ли намирате нови клиенти?
Не бих повярвала на когото и да било, ако ми каже, че лесно намира нови клиенти – поне в нашия бранш. Каквато и реклама да правим в момента, тя няма да ни доведе и една стотна от клиентите, които идват в Ника, защото някой ни е препоръчал.

Конкуренцията днес е наистина безумна. Разликата в цените на дограма от различни немски производители достига понякога 30 % и…се случва някой наш клиент да отиде при друг производител. Човекът е впримчен в клещите на определен бюджет и му се иска да вярва, че не прави компромис, макар да знае, че разликата в цената никога не е случайна.У нас масово се предлагат немски профили, произведени от рециклиран материал и с изтънени стени, а използването на тънкостенни профили води до поява на луфтове между крилото и касата поради лесното им измятане и липсата на необходимата конструктивна здравина. Това неминуемо влошава изолационните качества на прозорците и затруднява ежедневното им ползване – трудно се отварят и затварят.

Преди кризата също имаше хора, които търсеха най-евтиното и не ги интересуваше нищо друго. Това се компенсираше лесно: един като не поръча, друг ще дойде. Докато сега всеки клиент е изключително важен.

Но ние в Ника знаем, че винаги ще има хора, чиито избор не зависи от финансовото им състояние, а от начина им на мислене! Остава само да се срещнем. И старите клиенти са нашите посредници, за което сме им благодарни.

Гъвкавото реагиране на пазарните условия е важно по принцип, но днес е буквално въпрос на оцеляване. Каква е вашата рецепта?
Истината е, че няма формула за оцеляване в момента. Стъпки, направени преди много време, последователност в действията в миналото, изградените фирмени ценности водят до оцеляване сега. Ако някой е искал да забогатее бързо и на всяка цена, спестявайки материали и качество, пренебрегвайки интереса на клиента в името на собствения си интерес, сега си плаща цената за това.

Конкуренцията днес не е по-силна, отколкото беше до 2007-а – времето на бума. Напротив, пазарът се изчиства от ден на ден. Знае се, че Ника работи със Salamander. А Salamander се произвежда само в Германия с еднакъв стандарт за цял свят.

Да си гъвкав е важно, безспорно! Реагираме буквално на всяко желание на клиента. Ако идва да си поръча прозорец, но в същото време прегражда помещение, където някой трябва да му вдигне стените и да му боядиса тавана…Ако каже „Не искам да се разправям с майстори от пет фирми…вас ви харесвам…свършете ми това и това…”

Ами, свършваме го! Монтажниците ни не боядисват тавани, естествено. За непривичните задачи от години поддържаме контакти с фирми, специализирани в строителни и ремонтни дейности.

Клиенти са ни питали „Какво друго можем да си купим от вас?” Ето защо от около две години предлагаме и интериорни врати – съществен елемент в обновяването на дома. Ние не ги произвеждаме, монтираме ги. Производители са чешката фирма Solodoor и българската „Елерон”. Животът ни подсказва варианти, подсказва ни и отговори. Важно е да направиш точния избор и да си последователен. Аз не мисля, че е възможно да си добър във всяко производство. Човек трябва да има фокус!

Как виждате бъдещето на Ника?
Вярвам, че ще ни има и след кризата. И то благодарение на нашите клиенти! Очаквам след година-две да усетим положителен обрат. Отскоро имаме запитвания за нови обекти от сериозни и стабилни строителни фирми – наши партньори. Което означава, че вече се вижда светлина в тунела. Ще работим по-спокойно от когато и да било. Няма да е толкова много и толкова тежко, както в бума, и няма да е толкова несигурно, колкото е сега.

Може да харесате още...