Вратите на Solid 55 – цялостна система за сигурност

Разговор с инж.Иван Аков, собственик и управител на фирма Solid 55

Предизвикателство ли е да бъдеш водеща компания в продължение на 20 години?
Дали сме водеща компания ще каже пазарът. Това е предизвикателство за всеки. Ние се стараем да бъдем на челна позиция, защото е лесно да стигнеш един връх, трудно е да се задържиш на него. А щом си в бизнеса, участваш в конкурентна среда. Вратите са масов продукт, има постоянно търсене. А и престъпността по света не намалява, напротив – расте.
Това, което ни държи живи и енергични, е вкусът към иновации. Иновацията не е само създаване – тя е начин на предлагане, маркетинг и изработка на продукта. По-лесно е да се каже, отколкото да се поддържа такъв процес.
Ние сме първата фирма, която на времето въведе мощната касова брава. През 90-те години в България не беше познато мощното заключване – с многобройни дебели шипове,  които от стоманеното крило проникват в стоманена каса и стабилно ги фиксират. Дотогава се използваха само брави от типа заключване на интериорни врати.
Второто нещо, което предложихме на пазара през тези години – чисто металната врата „облякохме” с дърво: хем е здрава, хем нямаш чувството, че живееш в трафопост. Тогава масово бяха разпространени врати-решетки. С други думи – подобрихме сигурността, но не за сметка на комфорта.

Има ли магия в битката за авторитет на марката или е само напрежение? Ако сравним първите години след старта и последните – каква е равносметката?
Битката е магия, тя никога не е само напрежение. С пот на челото успех не се постига – това е, както казват математиците, необходимо, но недостатъчно условие. Да вкараш  сърце в това, което правиш – ето къде е магията.
Що се отнася до равносметката, мисля, че в света нещата като цяло не вървят по-зле, но като че ли нашите очаквания много се повишиха. Хората искат успех тук и веднага! И това са масовите очаквания. Ако те не съвпаднат с реалността, почваме да мислим, че имаме проблеми с околния свят. А ние имаме проблеми с очакванията.
Бизнесът като че ли изпадна в постоянно състояние на стрес. Едно време конкуренцията беше близо до теб, в държавата. След това се включиха фирми от съседните страни. Сега не знаеш дали в Южна Америка или в Африка, или в Китай не разработват продукт като твоя и дали не те изпреварват.

За тази реална конкуренция май не сме готови…
Никой не е готов. Китайската индустрия измести цели отрасли в Европа, отвя ги… В Китай се произвежда всичко – не мога да кажа хубаво ли е или лошо, но центърът на света вече не е Европа.
Бизнесът не се различава от реалния живот – тръгваш от нулата, но пък имаш младост, която е много по-ентусиазираща. Ето сега ни виждате в по-разкошна сграда, която си е наша. Но това не означава, че сме по-защитени, отколкото преди 20 години.

Икономическата среда е трудна за сравняване. През 90-те години пазарът ни беше толкова беден, че клиентите приемаха всичко. Сега те са достатъчно взискателни. Няма как да бъдат специалисти при хилядите продукти, които им се налага да купуват. Все повече трябва да разчитат на стандарти и на нормативни защити. В Европа имат тази култура: показваш им нещо, а те веднага питат какъв сертификат притежава. Хората, които са взискателни, плащат по един път. Само неинформираните плащат по няколко пъти.

Лидерската позиция в бранша не отслабва ли конкурентния натиск?
Изключено е да нямаш конкуренция. Но да избягаш от пряк сблъсък с нея е възможно. Как? Според мен фирмите трябва да развиват силните си страни. Да задълбават в технологията, в продуктовата специализация, да не спират иновацията, а нашата сила  е  производството на входни блиндирани врати.  Тогава донякъде можеш да избегнеш конкурентния натиск. Това непременно трябва да е свързано със стремеж клиентът да получи добавена стойност. Иновацията не е самоцел!
Ако фирмата е пазарно ориентирана и работи на крайния пазар, тогава е нужно да се предвиждат нуждите на клиента, даже да се предизвикват. Лансирайки нов продукт, да съживиш потребности, които клиентът до вчера не е имал!
Ние винаги сме се опитвали да предлагаме продукти, които не са присъствали на пазара. Тук обаче срещаме обратната трудност: когато продуктът е нов, трябва да обучиш клиентите! В това няма стандартен подход, действа се индивидуално.

Един от принципите, залегнали в управленската стратегия на фирмата, е не да следва пазара, а да го изпреварва. Сред последните примери е новата фабрика за производство на врати в Елин Пелин. Какви предимства ви дава тя?
През 2007 г. купихме терена, през 2008-а я строихме, през 2009-а я пуснахме. Там правим металната част от конструкцията на вратите, а трябва да пренесем цялото производство. Обстоятелства от финансов характер засега ни пречат да осъществим идеята си.
Сградата е с площ 14 000 кв.м и това ни даде възможност да разположим съвременно оборудване, да осигурим на хората безопасни условия за труд, да отговорим и на европейските изисквания за опазване на околната среда. Това значително оскъпи строежа.

Предимствата са във възможността да приложим модерни технологии, да създаваме нови продукти, да ги произвеждаме в по-големи количества. Всеки може да си направи вкъщи сандвич като на „Макдоналдс”– дори по-хубав. Но като гониш мащаб, трябват технологии и организация, изисква се индустриален подход към проблема.
С вратите не е по-различно. Ако е за чисто метална врата, всеки по-сръчен човек ще си купи желязо, ще си я стъкми. Но сигурно ще си личи, че е самоделка. Да не говорим пък за съвременна врата с електроника.

Имате славата на фирма, предлагаща продукти с уникални характеристики. Кое бихте определил като уникално?
Уникално е, когато трябва да съчетаеш противоположни изисквания. А към една входна врата изискванията са противоречиви. Повечето хора я свързват със сигурност. Тя трябва да предпази техния дом не в най-буквалния смисъл, да не им откраднат телевизора, а в по-широкия – да имат собствена защитена среда. Да се чувстват у дома си на своя територия!  Вратата символизира тази неприкосновеност на личното пространство.
Къде е противоречието? Сигурността не трябва да зачерква хармонията, т.е. начина на движение и на ползване. Вратата се употребява ежедневно. Ако трябва като луд да повтаряш стотици пъти едно и също действие, навярно ще се откажеш от него.
Представете си врата с три ключалки. Звучи добре. Но какво става: излизате, след пет минути се сещате, че нещо сте забравили, щрак-щрак, връщате се, отключвате…А вратата никога не е само една. Колко ключа ще носите? Виждал съм „иноватори”, които продават специални закачалки за всички видове ключове, които човек ползва…
Първите брави, които предлагахме, задвижваха с един ключ много точки на заключване и добре фиксираха крилото към касата. Това не е наше откритие, ние предлагахме готов продукт от Италия.  Италианците са създателите на съвременната концепция за блиндирана врата – тяхната „идеология” е тя да бъде лесна за ползване!

Те създават мощни брави, при които с едно завъртане на ключа се затварят толкова точки, колкото ти душа иска… Проблемът е, че когато заключването е чисто механично, няма как да се вкара интелигентност в продукта. Иначе сутрин може да си заварявате вратата, а вечер да си я режете с флекс. Нашата мечта е да постигнем висока степен на сигурност на вратата, която да е градираща сигурност.
Това може да стане само с модерни средства. Електрониката при нас е философия! Вратата с електроника може да се надгражда, да се променя отварянето, да се вкара самоохрана,  да се преобрази дизайнът.

Интелигентните врати с невидим заключващ механизъм, управлявани с безконтактни карти или с мобилен телефон – това ли е най-силният пазарен коз на Solid 55?

Входните врати от серията iPS (интелигентни системи за защита) са базирани на иновации и високи технологии. Уникалното при тях е електромеханичната брава и управлението й, които са наша патентована разработка. Заключването е електронно и невидимо, което е основното й предимство пред останалите заключващи системи. Отвън никой не може да разбере, че съществува допълнителен заключващ механизъм.
Ние създаваме електрониката във вратите Solid, изработваме я и я вграждаме, т.е. тя е чисто българска.  И благодарение на това, цяла наша врата с електрониката струва колкото една брава с електроника от Италия – около 500 евро. Целта, което сме си поставили, е да направим достъпни високотехнологичните врати.
От две  години предлагаме моделът iPS F52 – ефектно съчетание на здрава метална конструкция и две независими заключващи системи. Тя притежава касово и скрито електронно заключване, управляване чрез безконтактна карта. Има IV клас на сигурност – най-високия от продуктовата гама на Solid 55. Предназначена е за входове на жилищни и офис-сгради с повишена степен на риск. Цената й е под 1000 лв. и е по-евтина от чисто механичните врати на конкурентите ни.

Интелигентната блиндирана врата iDoor притежава параметрите на iPS F52Е, но освен  по-модерната електроника в нея е включена и система за самоохрана на вратата Active Security  и цената й е 1789 лв. Към вратата iDoor предлагаме и безплатно GSM управление. Такива цени на механични врати в Европа няма!

1789 лв. за една врата си е цифра. Колко хора могат да си го позволят?
Не са малко. Срещу парите си те получават сложен продукт с много екстри и оценяват качеството, за което плащат.
В Solid 55 се опитваме да направим две неща: да градим сигурност на база механична здравина на вратата. И над определен клас на взломоустойчивост да надграждаме интелигентност. Втората невидима система за сигурност ползва различни средства за отваряне. Както е при банките – най-атакуваната от взломаджиите институция. Само че при тях чип-картите са контактни, а при нас управлението е безконтактно. Защото ако няма отвор, в който да пъхнеш картата,  по никакъв начин не се разбира, че вратата има допълнителна система на заключване!
GSM-технологията, която ползваме, е с много висока степен на защита. GSM-ът като средство за управление на вратата предполага изключителни удобства – имаш сим-карта на вратата и следователно  постоянна комуникация с нея. Можеш да даваш или да отнемаш достъп, да проверяваш състояниетото й – дали не си забравил да заключиш, можеш да разбереш кога се прибират децата, дали някой неканен не се е опитвал да влезе…

А ако ти откраднат GSM-а?

Клиентите непрекъснато задават този въпрос. Не, няма риск. Много лесно може да се блокира достъпът до вратата. Загубата на ключ е много по-тежка от загубата на GSM. Ако изчезне ключ, се налага да елиминирате опасността, като смените патрона. Ако загубите GSM-а, с един SMS, пратен на вратата, отнемате достъпа на откраднатата сим-карта. Евтино, бързо и удобно!

Функцията самохрана също е патент на Solid 55. Какво представлява тя?

От две години монтираме във вратите чисто наш елемент – модул Active security, свързан с датчици като при колите. Знаете: ако мине по улицата някой със спукано гърне, вградената аларма  „пее”.
Идеята ни подсказаха сотаджиите, с които работим. Тяхната сирена е затворена в метална кутия, а нашата е във вратата – мини СОТ-система, която е достатъчно гласовита и няма как да й срежеш проводниците. Входните врати са с режим автоматично заключване, но освен това са и под охрана. Ако някой отвън се опитва да насилва вратата, Active security сигнализира. Същата опция имат интелигентните входни врати на апартаментите и на офисите.

Последните пазарни изненади на Solid 55?
На есенното изложение СТРОЙКО 2000 за първи път ще покажем гаражни врати с GSM-управление. Те са продукт на Hörmann, но ние ще ги предложим с телефона: ще прехвърлим някои от екстрите при входните врати и към гаражните.
Освен това успяхме да смъкнем в пъти цената на моделите с GSM-управление.

Разчитате ли на износ?

Вече изнасяме в Сърбия, Хърватия, Босна и Херцеговина, Словения, Гърция, Румъния. И Алжир. В експортната листа присъстват най-вече блиндираните врати – както казах, там ни е силата. С интериорните и гаражни врати допълваме продуктовата си гама, според потребностите на нашите клиенти.  Друго предимство, което получават клиентите от нас е 24-часовия специализиран сервиз, който осигуряваме.  Ако нещо се случи с входната врата – важно е да можеш да разчиташ на непрекъсната помощ!

Как ще изглежда Solid 55 след още 20 години?
Аз се надявам, че след 20 години Solid 55  ще се знае в Европа поне толкова, колкото се знае днес в България.

Вижте също...